تشدید درگیری‌ها میان مسلمانان و بوداییان میانمار

۱فروردین ۱۳،

ap2-62.jpg

درگیری‌های فرقه‌ای میان مسلمانان و بودایی‌ها در میانمار طی روزهای اخیر گسترده شد به طوری که این درگیری‌ها در دو شهر دیگر این کشور نیز رخ داد و اقدامات دولت را برای مقابله با گسترش ناآرامی‌ها به نقاط دیگر میانمار تضعیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تین سین، رییس جمهوری میانمار روز جمعه حالت فوق‌العاده اعلام کرد و نیروهای ارتش را در میختیلا که درگیری‌ها اولین بار از آنجا آغاز شد، مستقر کرد اما نیروهای ارتش میانمار تنها پس از چند روز درگیری و ناآرامی در این شهر موفق به شدند به اجرای دستورات بپردازند.

اواخر روز یکشنبه تلویزیون دولتی میانمار گزارش داد که در این ناآرامی‌ها یک مسجد و ۵۰ منزل مسکونی در ۴۶ کلیومتری میختیلا و یک مسجد دیگر و چند ساختمان در جنوب پایتخت میانمار به آتش کشیده شدند.

مقام‌های دولتی میانمار همچنین تعداد کشته‌شدگان این درگیری‌ها را ۳۲ تن اعلام کرده و افزودند: دست کم ۳۵ تن هم مظنون به دست داشتن در به آتش‌ کشیدن و خرابی‌های موجود در منطقه می باشند.

این درگیری‌ها از آنجا که دولت تین سین برای انجام اصلاحات در کشور پس از نیم قرن اداره توسط نظامیان که دو سال قبل پایان یافت با کشمکش مواجه است، از اهمیت فراوانی برخودار است.

تحلیل‌گران می‌گویند که افزایش درگیری‌های قومی و فرقه‌ای در میانمار سبب تضعیف توسعه در این کشور می‌شود.

جیم دلا گیاکوما، از گروه بین‌المللی بحران گفت: این درگیری‌ها نشان می‌دهد که تنش‌های داخل قومیت‌ها در میانمار تنها به استان‌های راخین و روهینجاهای ساکن در شمال این استان محدود نمی‌شود.

وی افزود: میانمار کشوری است که ده‌ها قومیت و فرقه مختلف در آن زندگی می‌کنند و پس از نیم قرن حکومت خونتا در این کشور و پس از آن روی کارآمدن یک دولت مردمی سبب شده تا درگیری‌ها میان تمام این فرقه‌ها و قوم‌های مختلف نمایان شود. اگر هدف میانمار یک کشور دموکراتیک است، آنها نیاز دارند تا مکانی را بیابند که تمام مردم به عنوان شهروندان مساوی و برابر در آن زندگی کنند و با توجه به تاریخچه میانمار دستیابی به این موضوع کار آسانی نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.