تشریح برنامه‌های دهمین جشنواره امام رضا (ع)

جام جم آنلاین: دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از برگزاری همزمان این جشنواره در ایران و ۱۸۶ نقطه از جهان خبر داد و گفت: امسال در دهه کرامت ۸۸۸ برنامه به نیت امام هشتم برگزار می‌شود.

نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ در فاصله سه ماه مانده به اختتامیه آن پیش از ظهر امروز با حضور سید جواد جعفری دبیر جشنواره و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در محل دبیرخانه دائمی این جشنواره در تهران برگزار شد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به برگزاری دوره‌های پیشین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند: خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند. مراد از «امر ما» چیزی جز تعالیم عالیه اسلامی نیست.

برگزاری جشنواره امام رضا(ع) در ۴۸ کشور

این مقام مسوول، فرهنگ رضوی را همان فرهنگ علوی، فاطمی و نبوی عنوان کرد و ادامه داد: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) امسال در ۳۱ استان کشور با ۴۸۸ برنامه و ۱۸۶ نقطه از جهان با ۴۰۰ برنامه (مجموعا ۸۸۸ برنامه به نیت امام هشتم) برگزار می‌شود.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ادامه داد: امسال جشنواره در ۱۰ بخش کار خود را آغاز کرده است. بخش نخست برنامه‌های موضوعی جشنواره را تشکیل می‌دهد که این برنامه‌ها فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی و در حوزه رسانه‌های دیجیتال است که هر برنامه به تناسب از سه تا ۱۴ استان کشور را در بر می‌گیرد.

جعفری از سه ویژه‌برنامه شامل مراسم افتتاحیه جشنواره در قم در سالروز ولادت حضرت معصومه و اختتامیه در مشهد مقدس در سالروز ولادت امام رضا(ع) نام برد و گفت: جشنواره در دهه کرامت یعنی از اول ذی‌القعده (۲۸ شهریور) تا ۱۱ ذی‌القعده (۷ مهر ماه) برگزار می‌شود اما در طول سال نیز دبیرخانه فعال است.

بزرگداشت قدمگاه‌های امام رضا(ع) در ایران

وی بخش دوم جشنواره را بخش بین‌المللی عنوان کرد و در ۴۸ کشور و ۱۸۶ نقطه از جهان با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جامعه‌المصطفی(ص)العالمیه برگزار می‌شود.

جعفری، بزرگداشت ۱۵۰ تن از امامزادگان را سومین بخش برنامه‌های کشوری جشنواره معرفی کرد و درباره بخش چهارم که مختص دانشگاهیان است، گفت: ۱۱ دانشگاه اصلی کشور محور هستند و مابقی دانشگاه‌ها از این ۱۱ دانشگاه پیروی می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش پنجم بزرگداشت قدمگاه‌های امام رضا(ع) در ایران است. ایشان در مسیر تاریخی هجرت خود از خاک شلمچه وارد ایران شدند و پس از گذر از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و یزد وارد خراسان شدند.

ارائه تولیدات ۹ دوره جشنواره در نمایشگاه قرآن کریم

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: بخش ششم، بخش عمومی جشنواره است که ۱۸۲ برنامه برای آن در نظر گرفته شده است. بخش نمایشگاهی نیز هفتمین بخش جشنواره را شامل می‌شود تا خروجی و تولیدات جشنواره در اختیار مردم قرار گیرد.

این مقام مسوول ضمن تأکید بر ارائه بخشی از تولیدات جشنواره در بیست‌‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ان‌شاءالله در نمایشگاه قرآن حاضر خواهیم بود و تولیدات مرتبط جشنواره را ارائه می‌دهیم.

برگزاری مسابقه دوی استقامت از شلمچه تا مشهد

به گزارش فارس، جعفری ضمن اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: بخش فرهنگی ورزشی با کمک وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود و طی آن مسابقه دوی استقامت هفده‌روزه از شلمچه تا مشهد (مسیر هجرت امام رضا) طی می‌شود.

وی ادامه داد: بخش نهم، بخش روستایی است که ماحصل آن در روستای کردَر شهرستان میناب واقع در استان هرمزگان ارائه می‌شود.

تقارن دهه کرامت با هفته دفاع مقدس

جعفری، بخش دهم جشنواره را مختص جشن‌های مردمی دهه کرامت دانست و افزود: با توجه به تقارن دهه کرامت با هفته دفاع مقدس ضروری بود ویژه‌برنامه‌هایی برای این منظور در نظر گرفته شود. به همین جهت، یادروز ورود امام رضا(ع) به خاک ایران از مرز شلمچه را با یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس برگزار می‌کنیم.

وی افزود: خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس و الهام آنان از حرم و حریم رضوی را منتشر خواهیم کرد. ضمن این‌که از طریق بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان نیز دو رمان با این موضوع نگاشته و منتشر می‌شود.

تدوین دانشنامه امام رضا(ع) و صحیفه رضویه

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تأکید کرد: امسال تلاش می‌کنیم آثار ۹ دوره پیشین جشنواره را در تمام حوزه‌ها رونمایی کنیم که یکی از مهم‌ترین آنها تدوین دانشنامه امام رضا(ع) و صحیفه رضویه(ع) است.

وی افزود: بخش مدخل دانشنامه تهیه شده که در دهه کرامت رونمایی می‌شود ترجمه صحیفه به زبان‌های فارسی و انگلیسی نیز ترجمه می‌شود. «عوالم العلوم» حضرت نیز به همین صورت ترجمه خواهد شد.

جعفری اظهار کرد: سه کتاب نیز با عناوین «دو پیشوای ملل» (امام رضا و حضرت ابراهیم علیها السلام)، «خواهران و برادران امام رضا(ع)» و «احتجاجات امام رضا(ع)» با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تهیه است.

تجلیل از ۱۶ شخصیت فرهیخته داخلی و خارجی

وی درباره دیگر محصولات ادبی و مکتوبات دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: فیلمنامه‌هایی که در این ۹ دوره تهیه شده در حال آماده‌سازی برای رونمایی است. همچنین مجموعه شعرای شاعران و ادبای کرد زبان نیز زیر چاپ است.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان این‌که سند چشم‌انداز ۱۰ سال آینده جشنواره در حال تدوین است، از تلاش دبیرخانه جشنواره برای تهیه ۱۴ عنوان نرم‌افزار از دوره‌های پیشین جشنواره خبر داد.

جعفری در پایان تأکید کرد: هشت نفر از شخصیت‌های علمی فرهنگی، هنری و… در حال شناسایی هستند تا تجلیل شوند. هشت شخصیت بین‌المللی نیز از خارج کشور به عنوان چهره‌های فرهیخته معرفی و تجلیل می‌شوند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.