تغذیه در دوره سالمندی را جدی بگیرید

۳۱اردیبهشت،

پیری فرایندی است که متوقف نمی شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبت های ویژه می توان این دوران را به دورانی مطلوب و لذت بخش و توام با سلامتی تبدیل کرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران، در تمام دوران زندگی تغذیه به عنوان عامل تقویت کننده جسم و روح و موثر در حیات،‌ ارزش بسیار زیادی داشته است. در دوران کهولت نیاز به انرژی کاهش می یابد . این بعلت بالا بودن سن و کمبود تحرکات جسمی و کم شدن انرژی های اولیه بدن است.

‌ کارشناس برنامه سالمندی مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری بر لزوم توجه به تغذیه در دوران سالمندی جهت حفظ قدرت روحی و جسمی و پیشگیری از سوء‌تغذیه تاکید کرد و افزود: دوران سالمندی تغییراتی را به دنبال دارد که تغذیه مناسب می تواند این تغییرات را کاهش دهد.

بهمن فروزنده گفت: خوردن مرتب صبحانه ، قرار دادن میوه و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه، کاهش مصرف ‌مواد غذایی پرچربی و پرهیز از مصرف نمک نکاتی است که سالمندان باید به آن دقت کافی داشته باشند.

وی با بیان اینکه: عوامل ارثی و ژنتیکی، فعالیت بدنی منظم و تعاملات اجتماعی از عوامل موثر در افزایش طول عمر سالمندان است.افزود: سالمندان برای گذراندن دوره ای با نشاط باید ‌معاشرت دوستانه خود را افزایش دهند.

وی یادآور شد،‌ برنامه غذایی صحیح،‌می توان خطر ابتلا به بسیاری بیماری ها را کاهش دهد.

فروزنده مشکلات دندانی سالمندان را زمینه ای برای سوتغذیه آنان عنوان کرد و افزود: این مشکلات سبب می شود که سالمندان رغبت بیشتری برای مصرف غذاهای نرم نشان داده و در برخی از مواد غذایی مورد نیاز بدن،‌مانند سبزی ها و میوه های خام از غذای روزانه آنان حذف شود. در نتیجه انرژی و مواد مورد نیاز بدن به میزان کافی دریافت نشده و سالمند دچار سوء‌تغذیه می شود.

این کارشناس برنامه سالمندان، برنامه غذایی مناسب را از راهکار مقابله با این مشکلات بر شمرد و افزود:برنامه ریزی غذایی برای سالمندان با توجه به شرایط خاص این دوره، تفاوتهایی با بزرگسالان دارد.

بهمن فروزنده گفت: برای داشتن برنامه غذایی مناسب ابتدا باید بدانید که بدن به چه مواد غذایی نیاز دارد و بعد از آن باید بدانید که از چه مواد غذایی و به چه مقدار باید مصرف شود تا سلامتی سالمند حفظ شود.

وی افزود: به طور کلی نیاز های غذایی بدن شامل انرژی، ‌پروتئین،‌ چربی،‌ ویتامین ها،‌ مواد معدنی و آب است.

وی با اشاره به اینکه: با افزایش سن با کوچک تر شدن بافت عضلانی و کاهش فعالیت فیزیکی نیاز به انرژی کمتر می شود. و ممکن است فرد با افزایش وزن موجه شود. افزود: برای محدود کردن دریافت انرژی، باید مصرف غذاهایی کم حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر کرد و مصرف مواد شیرین و چربیها را نیز کاهش داد.

وی گفت: سالمندان نباید فراموش کنند که ، به اندازه ای غذا بخورد و ضمن تامین نیازهای اساسی بدن وزن ایده آل خود را نیز حفظ نماید.

وی همچنین یادآور شد،‌هنگامی که وزن بدن مناسب باشد،‌خطر ایجاد سرطان روده، ‌پروستات، کیسه صفرا،‌ پستان، ‌تخمدان و رحم کم می شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.