دو موج سالمندی ایران را فرا می‌گیرد

جام جم آنلاین: رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با هشدار نسبت به سرعت پیرشدن جمعیت ایران و روبه‌رو بودن با دو موج سالمندی بر لزوم انجام برنامه‌ریزی‌های کلان و تنظیم ارائه خدمات سالمندی در تمام سطوح تاکید کرد.

پریسا طاهری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: براساس آخرین سرشماری آمار که سال ۱۳۹۰ انجام شد حدود ۲/۸ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند. به این ترتیب پیش‌بینی‌هایی که پیش از این درباره جمعیت سالمند کشور کرده بودیم در حال اتفاق افتادن است.

وی گفت: پیش‌بینی‌ها بر آن است که تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۰ درصد و تا سال ۱۴۳۰ بین ۲۱ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

طوفان خاکستری

طاهری با بیان این که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، کشور دو موج سالمندی را پیش‌رو دارد، افزود: این دو موج سالمندی باعث می‌شود تعداد افراد سالمندان کشور به‌سرعت پیش رود. متولدین دهه ۶۰، اکنون در محدوده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال زندگی می‌کنند و این گروه موج اولی هستند که حدود ۳۰ تا ۴۰ سال آینده به سن سالمندی می‌رسند و طی مدت زمان بیست تا بیست‌وپنج ساله‌ای موج بعدی اتفاق می‌افتد. موج اول سالمندی موج گسترده‌تری خواهد بود و فرصت سی تا چهل ساله برای انجام برنامه‌ریزی‌های کلان فرصتی محدود است.

وی تاکید کرد: سرعت سالمند شدن جمعیت ایران چند برابر کشورهای توسعه یافته و ناحیه مدیترانه شرقی است و همین موضوع اهمیت برنامه‌ریزی و تنظیم ارائه خدمات سالمندی به سالمندان در تمام سطوح را دوچندان می‌کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.