تغذیه تنها عامل پرفشاری خون نیست

۱۹فروردین۱۳،

زمانی که یک تصویر بزرگی از پرفشاری خون ترسیم می کنیم در این تصویر پازل های بسیاری وجود دارد که عمده ترین آن، تغذیه است ولی تنها پازل موجود نیست.

ساعدی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زمانی که یک تصویر بزرگی از پرفشاری خون ترسیم می کنیم در این تصویر پازل های بسیاری وجود دارد که عمده ترین آن تغذیه است.

وی به مصرف نمک طعام اشاره و تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده، بالا رفتن دریافت نمک طعام سبب پرفشاری خون می گردد و از سوی دیگر پرفشاری خون بیماری های قلبی و عروقی را در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: البته مصرف به اندازه نمک طعام برای بدن ضروری است و این نگرش که تنها مصرف نمک طعام بروز پرفشاری خون می گردد نگرش اشتباه و نادرست است.

ساعدی ادامه داد: در کنار مصرف نمک، عادت کردن به یک تغذیه نامناسب پر از چربی، مصرف غذاهای آماده، کم تحرکی، چاقی شیوه زندگی، بالا بردن چربی های بد بدن (LOL) و پائین بودن چربی های خوب بدن (HDL) از عوامل مؤثر در بروز پرفشاری خون می باشند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: رعایت یک رژیم متنوع سالم مانند استفاده از سبزیجات و میوه جات، غذاهای گیاهی، غذاهای کم چرب، مصرف ویتامین ها و پروتئین ها و از طرفی دیگر ورزش کردن منظم، پرتحرکی، کاهش عوامل استرس زا و موارد آزار دهنده ذهن سبب کم شدن زمینه بروز پرفشاری خون می گردد.

وی در پایان درخصوص رابطه بروز پرفشاری خون و چاقی تأکید کرد: اشخاص چاق بیشتر در معرض بروز این عارضه می باشند اما اگر اشخاص لاغر عوامل خطرزای ذکر شده رعایت نکنند امکان بروز این عارضه در آنها بسیار بسیار است.

شایان ذکر است، مصرف سیب زمینی، حبوبات، غلات سبوط دار، انواع میوه ها مانند گوجه فرنگی، کرفس، انجیر، هلو، انگور، آلو، موز، کلم ها، مغز دانه های روغنی، کنجد، بادام در کنترل و جلوگیری از بروز پرفشاری خود بسیار مؤثر می باشند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.