تفاوت ۴میلیونی از کارخانه تا بازار

جام جم آنلاین: سوال اساسی اینجاست که ۴میلیون تومان اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی به جیب چه کسی می‌رود؟ کاهش عرضه انواع خودروها از سوی تولیدکنندگان به بازار موجب افزایش قیمت آن شده است.

در روزهای اخیر با بالا رفتن قیمت برخی از اقلام اساسی، بازار خرید و فروش خودرو تا حدی از رمق افتاد و موجب کاهش نه چندان چشمگیر قیمت برخی از انواع خودرو شد، این در حالی بود که کارخانههای تولیدی این خودروها با کاهش میزان عرضه به بازار این کاهش قیمت را جبران کرده و از قضا موجب بالا رفتن قیمت آنها در بازار شدند.

به گفته فعالان بازار، خرید و فروش خودرو در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشته اما این مسئله عاملی برای کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد نبوده و در حال حاضر اختلاف بالایی بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها وجود دارد.

افزایش قیمت خودرو در بازار به حدی است که برای مثال اختلاف قیمت برخی از خودروها مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۶ به هشت میلیون هم می‌رسد،در این میان تندر ۹۰ ایران خودرو مدل E2و ماکسیمای دنده اتوماتیکبا اختلاف ۱٫۲ میلیونی قیمت کارخانه و بازار کمترین اختلاف قیمت را دارند.

سئوال مطرح در اینجا علت بروز اختلاف‌ قیمت‌های چند میلیونی از کارخانه تا بازار است؛ موضوعی که برای چندمین بار پای دلالان بازار انواع کالاها را به معرض سئوال و فقط سئوال نه پاسخگویی مراجع باز می‌کند.

باید توجه داشت که منظور از خودروهای داخلی خودروهایی است که در داخل تولید می شود؛ یعنی هم خودروهای ملی و هم خودروهای مونتاژی! البته نباید فراموش کرد که می توان همین خبر و جدول ذیل را برای خودروهای وارداتی هم با کمی اختلاف تکرار کرد.

جدول اختلاف قیمت‌ها ( قیمت برحسب میلیون تومان است):

نام و مدل خودرو

قیمت کارخانه

قیمت بازار

اختلاف

پژو ۲۰۶ تیپ ۶

 ۲۰٫۸

۲۸

۸

پژو  ۲۰۶ صندوق‌دار

۱۸٫۵

۲۲٫۵

۴

پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک

۲۳

۲۹

۶

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۱۴٫۵

۱۸٫۷

۴٫۲

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۱۸

۲۲٫۵

۴٫۵

مگان

۳۷

۴۲٫۶

۵٫۴

تندر ۹۰ پارس خودرو

۱۷٫۲

۱۸٫۹

۱٫۷

تندر ۹۰ ایران خودرو مدل E2

۱۷٫۱

۱۸٫۳

۱٫۲

ماکسیمای دنده اتوماتیک

۵۸٫۸

۶۰

۱٫۲

مزدا ۳

۵۹٫۲

۶۳٫۵

۴٫۳

هیوندایی I20

۳۹

۴۲٫۵

۳٫۵

هیوندایی I30

۴۸

۵۲٫۵

۴٫۵

سوناتا

۷۸٫۵

۸۱

۲٫۵

میــــانگیــــــــــن

۴٫۰

(سایت تولید ایرانی)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.