قیمت­ گذاری؛ چالش اصلی صنعت خودرو

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

نکته مهم در قیمت خودرو، تفاوت قیمت کارخانه و قیمت بازار است. در بعضی از خودروهای تولید داخل، تفاوت قیمت خودرو در بازار با قیمت کارخانه، به حدود ۲۰ درصد نیز می­رسد.

خبر اقتصادی:در روزهای اخیر، شاهد معاملات منفی در اکثر نمادهای خودرویی به عنوان گروه لیدر بازار هستیم. مهم­ترین چالش این گروه، قیمت­گذاری محصولات تولیدی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه طبق قانون و مصوبه شورای اقتصاد، تصمیم­گیری برای قیمت خودرو به شورای رقابت محول شده، بیان نمود: تصمیمی برای افزایش یا کاهش قیمت خودرو گرفته نشده و اگر تصمیمی در این باره اتخاذ شود حتماً اطلاع­رسانی خواهد شد. با این حال مدیر عامل ایران خودرو، اعلام نمود که با توجه به فرمول تازه قیمت­گذاری شورای رقابت، شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود و با این افزایش قیمت، بخشی از زیان شرکت­های خودروساز جبران می­شود.

نکته مهم در قیمت خودرو، تفاوت قیمت کارخانه و قیمت بازار است. در بعضی از خودروهای تولید داخل، تفاوت قیمت خودرو در بازار با قیمت کارخانه، به حدود ۲۰ درصد نیز می­رسد. از سوی دیگر اکثر خریداران نهایی خودرو نیز به سبب کمبود تولید و عرضه خودرو توسط خوروسازان، خودروی مورد نیاز خود را از بازار و با قیمت­های به مراتب بالاتر از قیمت کارخانه خریداری می­کنند. لذا در صورت افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت کارخانه، در صورت تعهد خودروسازان به عرضه خودرو به میزان کافی در بازار، عملاً خریداران نهایی، قیمت کمتری را بابت خرید خودرو پرداخت خواهند کرد.

با این حال، شواهد حاکی از آن است که فرمول تازه قیمت­گذاری خودرو­ که سبب افزایش قیمت­های رسمی خودرو خواهد شد، در جلسه آتی شورای رقابت اعلام شود و سبب خاتمه سردرگمی خریداران خودرو گردد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.