تقبیح جنگ در سوریه توسط مفتی کریمه

۱۱اردیبهشت،

مناقشه سوریه که به درگیری مسلحانه تبدیل شده به شبه جزیره کریمه در اوکراین رسیده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه سیودنیا -چاپ اوکراین- شایعات موجود

پیرامون حضور جوانان تاتاری کریمه در این جنگ داخلی با کشته شدن عبدالله جبارف، جوان ۲۰ ساله در سوریه تائید شد. گزارشگر این روزنامه درخصوص حضور جوانان تاتاری در فاجعه سوریه با مرتضی، دوست این جوان نیز صحبت کرده است. وی می‌گوید ما زندگی و دوران جوانی عادی داشتیم و لیکن عبدالله پس از آغاز معاشرت با اعضای حزب التحریر و آموزش علوم دینی به آماده سازی فیزیکی پرداخت و اواخر تابستان و یا اوایل سال قبل میلادی برای کار کردن از کریمه ( جنوب اوکراین) به ترکیه رفت. اخیرا خانواده وی از کشته شدن وی خبردارشدند. شش نفر نیز همره با عبدالله به سوریه رفته‌اند و سرانجام آنها را نمی‌دانیم.

سایت www.nr2.com.ua از اوکراین نیز نوشت: این خبر که در جبهه سوریه تاتارهای کریمه جنگیدند مورد تائید قرار گرفت.

در این منطقه عبدالله جباروف، جوان ۲۰ ساله از تاتارهای کریمه و عضو حزب ممنوعه حزب‌التحریر کشته شد. او عملیات آماده سازی نظامی را در کریمه گذراند. یکی از فعالان حزب التحریر که خواست ناشناس بماند این موضوع را رد نمی‌کند که دوستان او برای شرکت در جنبش علیه رژیم بشار اسد در سوریه به سر می‌برند.

وی گفت: از طریق دوستان اطلاع یافتم که یکی از آشنایان به سوریه رفته است و از آنجا با خانواده خود در کریمه صحبت کرده است و براداران ما به آنها کمک می‌کنند.

در تفسیر دیگری رهبران حزب التحریر تاکید می‌کنند که اعضای حزب آنها در مناقشات نظامی خارج از کشور حضور

ندارند ولی این احتمال را هم رد نمی‌کنند که شخصی داوطلبانه به آنجا رفته باشد.

مجلس تاتارهای کریمه و مفتی کریمه سفرهای خارج از کشور برای شرکت در جنگ را تقبیح کرده‌اند. حیدر اسماعیل‌اف، مفتی کریمه نیز گفته است “ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم که این جنگ جهاد حقوقی است یا خیر؟ به همین خاطر از نظر دینی شرکت در چنین مناقشاتی را محکوم می‌کنیم.”

حسن سیتاگیوف، حقوقدان نیز بیان داشت قوانین اوکراین مزدوری را ممنوع می‌کند.

گفته شده که اخیرا از سوی علمای وهابی سعودی برای انتشار یافتن تفکرات افراط گرایانه آنها در آسیای میانه و قفقاز تلاشهای بسیاری آغاز شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.