تلاش مستمر ایران در حمایت از بازگشت داوطلبانه پناهندگان

۳۰اردیبهشت،

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی گفت: خدمات جمهوری اسلامی ایران در راستای سند راهبردی و حمایت از بازگشت داوطلبانه پناهندگان مورد توجه کمیساریای سازمان ملل قرار گرفته و عملکرد کشورمان بسیار درخشان ارزیابی شده است

به گزارش خبرنگارسیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در نشست خبری روز جهانی پناهنده که امروز برگزار شد”عزیز کاظمی” مدیرکل امور اتباع و مهاجرین داخلی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از پناهندگان حمایت کرده و از هیچ تلاشی در هیچ شرایطی دست از حمایت پناهندگان برنداشته است.

کاظمی ادامه داد: ایران اسلامی علی رغم تنگناها و مشکلات ناشی از جنگ حمایت از پناهندگان را افتخار می داند.

وی به کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی در راستای اقدامات و طرح‌های کشورهای مقصد در خصوص پناهندگان همچون کنفرانس سه جانبه تهران و کنفرانس چهارجانبه ابوظبی اشاره داشت و افزود: تمام کشورهای شرکت کنند در کنفرانس از جمله پاکستان و ایران طرح‌ها و مباحثی را در مورد کشور افغانستان مطرح کردند که از جمله این طرح‌ها حمایت از بازگشت داوطلبانه پناهندگان، کمک به کشورهای میزبان و ادغام مجدد در کشور افغانستان بود که مهمترین مساله در راستای سند راهبردی طرح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشور خودشان بود که در ژنو مقر کمیساریای عالی به بحث گذاشته شد.

کاظمی به کنفرانس چهارجانبه ابوظبی اشاره داشت و گفت: در این کنفرانس ایران در راستای سند راهبردی و حمایت کمیساریایی عالی و دولت افغانستان آمادگی خود را در حمایت از استادیاران و کارگران ماهر در افغانستان اعلام کرد تا به کشور خود بازگردند.

مدیرکل امور اتباع خارجی به نقش مثبت ایران در راستای حمایت از پناهندگان تاکید داشت و تصریح کرد: در راستای سفر سفرای ۱۳ کشور به جمهوری اسلامی ایران که از چندین استان کشورمان بازدید داشتند عملکرد مثبت ایران در خدمات رسانی به پناهندگان در حوزه تحصیل دانش آموزان افغانی همراه با دانش آموزان ایرانی، بهداشت و درمان، آموزش حرف، خدمات بهزیستی مورد توجه آنها قرار گرفت و مکرد از تلاش‌های ایران قدردانی شد.

کاظمی ادامه داد: نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در سفری که به دعوت مقامات کشورمان به ایران داشتند جلسات متعددی برگزار کردند و اقدامات ایران از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل بسیار درخشان ارزیابی شد.

در ادامه این نشست برنارد دویل نماینده کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران اظهار داشت: اداره اتباع در ایران نهادی که ایران اسلامی باید به آن افتخار کند.

دویل در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه روند کمک به مهاجرین مقیم ایران در راستای تحریم‌هایی که وجود دارد را بفرمایید گفت: من فکر می کنم مشکل اصلی که وجود دارد در انتقال وجوح و مبالغ بانکی به ایران است و در این مسئله دو نکته را مهم می دانم یک علی رغم مشکلاتی که وجود دارد کمک به پناهندگان تغییری نکرده است و نکته دوم اینکه مقامات ارشد ایران، کمیساریای عالی و پناهندگان همه تاکید دارند که حمایت از پناهندگان یک مسئله بشر دوستانه است و به هیچ وجه نباید یک مسئله سیاسی تلقی شود.

نکته ای که تاکید می کنم این است که علی رغم مشکلات و تحریم ها میزان این کمک ها افزایش هم داشته است.

کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چه تعداد از مردم افغانستان بعد از اجرای این طرح به طور داوطلبانه خارج شده‌اند گفت: حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار نفر داوطلب خروج از کشورمان داشته‌ایم.

مدیرکل امور اتباع خارجی در پاسخ به این سوال که ایران قرار بود اردوگاهی برای پناهندگان تدارک ببیند و در خصوص طرح‌های ارائه شده آمار دقیق را از وضعیت فعلی ارائه کنیم گفت: پناهندگانی که کارت پناهندگی دارند ۸۴۰ هزار نفر می باشند متاهلین ۴۰۰ هزار نفر و مجردها ۸۰ هزار نفر بوده که مجموعا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: ما برای بازگشت داوطلبانه هیچ محدودیتی نداریم اگر نیاز باشد با کمک کمیساریا این کار را انجام می دهیم مشکلی که وجود دارد در خاک افغانستان است و مربوط به اردوگاه ها است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مدارس دولتی ایران برای ثبت نام دانش آموزان افغانی پول زیادی اخذ می کنند گفت: هیچ محدودیتی برای ثبت نام کنندگان وجود ندارد و هر مدرسه‌ای که در این راستا پولی اخذ کند خلاف قانون است اکثر پناهندگانی که در مدارس ما ثبت نام می‌کنند کار، ویزا و یا پروانه پناهندگی دارند.

کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا طرح آمایش دوباره تکرار می‌شود و در بحث بیمه بیمه اتباع افغانی در ایران برنامه‌ای وجود دارد گفت: طرح آمایش به زودی در خرداد ماه تکرار خواهد شد و در خصوص بیمه ۲۰۷ هزار اتباع افغانی خدمات بیمه دریافت کرده‌اند و بیمه اشخاص آسیب پذیر نیز به کمک کمیساریا انجام خواهد شد.

مدیرکل اتباع خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه سرانجام طرح شناسنامه ایرانی برای مادران ایرانی چه شد؟ گفت: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی تا ۱۸ سالگی تابع پدر می باشند و از این سن به بعد می‌توانند تقاضای تابعیت دهند و به آنها کارت تابعیت تعلق خواهد گرفت.

در پایان این نشست نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل به مضرات پناهندگی اشاره کرد و گفت: مشکل عمده پناهندگان افغانی و عراقی این است که کشورشان مبدا پناهنده است و مشکلات امنیتی دارند و از جامعه بین‌المللی خواستاریم تا مشکلات این کشورها را حل کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.