تمایل بانک ملت برای سهامدار شدن در ستاره خلیج فارس

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از احتمال افزوده شدن سهامدار جدید برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و افزود: بانک ملت به تازگی برای خرید بخشی از سهام این پالایشگاه اظهار تمایل کرده است.

به  گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، علیرضا ضیغمی گفت: هم اکنون در حال تعیین نرخ سهام هستیم و مجوز هیئت وزیران در این زمینه دریافت شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) از سهامداران این پالایشگاه هستند، افزود: سهم شرکت ملی پالایش و پخش در ساخت این پالایشگاه ۴۸ درصد است و این سهم به ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت و ۲۸ درصد سهام به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی با تاکید بر آمادگی شرکت پالایش و پخش برای واگذاری سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: در صورتی که بخش خصوصی تمایل داشته باشد و شرایط را بپذیرد ، آمادگی کامل برای واگذاری سهام این پالایشگاه وجود دارد.

مجتمع پالایشگاهی ستاره خلیج فارس در سه ردیف ۱۲۰ هزار بشکه ای ( در مجموع ۳۶۰ هزار بشکه) طراحی شده و به دلیل استفاده از خوراک میعانات گازی بیش از ۳۰ درصد محصولات آن به بنزین تبدیل می شود که به این ترتیب با تولید حدود ۳۶ میلیون لیتر بنزین در زمان بهره برداری کامل، بزرگترین مجتمع تولید بنزین در کشور خواهد بود.

همچنین با توجه به استفاده از فرآیندهای پالایشی ساده تر در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، این پروژه سودآورترین مجتمع پالایشی کشور قلمداد می شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی در باره روند تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: به دستور وزیر نفت ، یک میلیارد دلار از منابع پالایشگاه ستاره خلیج فارس از محل منابع مالی شرکت نیکو (نفتیران اینتر ترید) باید تامین شود که بر اساس پیشرفت پروژه، مرحله به مرحله به آن تزریق می شود.

ضیغمی با بیان این که تاکنون حدود ۷۰۰ میلیون دلار از منابع مورد نیاز از سوی شرکت نیکو پرداخت شده است، افزود: این شرکت پیش از این حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده بود و به تازگی ۳۰۰ میلیون دلار دیگر نیز برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص داده شده است.

وی گفت: از محل صندوق ذخیره ارزی ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلیون یورو نیز برای ساخت این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای میعانات گازی پیش تر اختصاص یافته بود و سازکار جذب این سرمایه در حال آماده سازی است.

برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: در صورت تامین منابع مورد نیاز از سوی شرکت نیکو و صندوق ذخیره ارزی، پیشرفت پروژه با شتاب بیشتر انجام می شود.

**پیشرفت ۵۵ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران پیشرفت طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ۵۵ درصد اعلام و تصریح کرد: با نهایی شدن تامین کالاهای مورد نیاز و نصب آنها، ساخت پالایشگاه با شتاب بیشتری انجام می شود.

وی گفت: حدود ۳۰۰ کیلومتر از خط لوله انتقال خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس ( از عسلویه تا بندرعباس ) ساخته شد و هم اکنون در مرحله تست است.

ضیغمی افزود: بر اساس برنامه، تا پیش از نیمه اول سال ۹۲، بخش نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز وارد سرویس می شود.

بر اساس ماده ۱۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه و با توجه به اهمیت ساخت این دو پالایشگاه میعانات گازی در بخش بالادستی صنعت نفت، اجازه سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی برای ساخت دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پارس به وزارت نفت داده شده است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۵۵ میلیون لیتر فرآورده های اصلی مورد نیاز کشور را می تواند تامین کند که ۳۶ میلیون لیتر از این میزان بنزین و ۱۴ میلیون لیتر نفت گاز است.

تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی (گازمایع)، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد، از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی است، ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه نیز در حدود ۱۱ میلیون بشکه است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.