تنش جامعه پزشکی درپی ورود پزشکان عمومی به حوزه رادیولوژی/خطر واگذاری درمان به غیرمتخصص‌ها

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه تصمیمات عجولانه وزارت بهداشت در خصوص ورود پزشکان عمومی به حوزه رادیولوژی، در اولین گام به بیمار لطمه می‌زند، گفت: امروزه منبع اصلی درآمد رادیولوژیست‌ها سونوگرافی است و وزارت بهداشت نمی‌تواند بگوید هر پزشک عمومی در حیطه کار خودش سونوگرافی هم انجام دهد.

علی کائیدی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از اینکه قرار است کار رادیولوژیست‌ها به پزشکان عمومی واگذار شود، افزود: اصولا رادیولوژیست‌ها که کار سونوگرافی هم انجام می‌دهند از بهترین دانشجویان و نخبگان کشور می باشند اما متاسفانه به سبب حمایت‌های ناکافی، شاهد کمبود این نیروها هستیم که با این کمبود اگر قرار باشد تخصص آنها به پزشکان عمومی واگذار شود خطرات احتمالی بسیاری به جامعه پزشکی و بیماران وارد خواهد شد.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه رادیولوژیست رشته‌ای لوکس بین پزشکان است، ادامه داد: امروزه منبع اصلی درآمد رادیولوژیست‌ها سونوگرافی است و وزارت بهداشت نمی‌تواند بگوید هر پزشک عمومی در حیطه کار خودش سونوگرافی هم انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصمیمات عجولانه وزارت بهداشت را منجر به ایجاد تنش در بین جامعه پزشکی خواند و تصریح کرد: در پایان عمر دولت، چنین تصمیماتی آسیب به کشور می‌زند چراکه با این‌گونه اقدامات کیفیت را فدای کمیت می‌کنیم.

کائیدی، با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر رزیدنت رادیولوژی می باشند، یادآور شد: این تعدد اشخاص درصدد می باشند تا با ادامه رشته تحصیلی خود بتوانند رادیولوژیست شوند بنابراین اگر قرار باشد پزشکان عمومی به کار رادیولوژیست‌ها ورود پیدا کنند دیگر انگیزه‌ای برای این اشخاص وجود نخواهد داشت چراکه معتقدند درآمد اصلی آنها که همان سونوگرافی است از دست می‌رود.

وی، با تاکید بر اینکه تصمیماتی همچون ورود پزشکان عمومی به حوزه فعالیت رادیولوژی، نیاز به کار کارشناسی دارد، تاکید کرد: اینگونه‌ اقدامات نیاز به چکش‌کاری بیشتری دارد چراکه در پی ورود پزشکان عمومی به بخش رادیولوژی مجبور هستیم برای ورود تجهیزات سونوگرافی،  ارز بسیاری را از کشور خارج کنیم که با این شرایط سخت اقتصادی، چنین اقدامی به جامعه و بدنه وزرات بهداشت و درمان آسیب می‌زند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، طی درخواست از انجمن رادیولوژیست‌ها خواستار همکاری بیشتر آنان با بیماران شد وافزود: درحال حاضر رادیولوژیست‌ها در مناطق محروم روزانه بین ۱۰ الی ۱۵ نفر را معاینه می‌کنند و بقیه بیماران را به مطب خود هدایت می‌کنند درحالی که اگر تعداد معاینه بیماران در بیمارستان‌ها افزایش یابد دیگر بهانه‌ای در دست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست تا بخواهد با حاشیه‌سازی، اقدامات شتابزده‌ای را انجام دهد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.