تنوع بالای حیات‌وحش جانوری در نایین

دیده بان حقوق حیوانات: رییس اداره محیط زیست شهرستان نایین گفت: با وجود اینکه بیشتر اقلیم آب و هوایی این شهرستان گرم و خشک است، اما دارای تنوع بالایی از گیاهان مرتعی و حیات وحش جانوری است.

حسین اکبری فیض آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: شهرستان نایین به لحاظ گستردگی و تنوع عوارض طبیعی از جمله کوهستانی، دشتی و ماسه‌ای، تفاوت‌های بسیار بارزی در پوشش گیاهی و حیات وحش جانوری آن وجود دارد.

وی افزود: با وجود اینکه بیشتر اقلیم آب و هوایی این شهرستان گرم و خشک است، اما دارای تنوع بالایی از گیاهان مرتعی و حیات وحش جانوری است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان نایین با بیان اینکه اختلاف ارتفاع در شهرستان به حدود یکهزار و ۷۰۰ متر می‌رسد، ادامه داد: حداکثر ارتفاع از سطح دریا در مناطق کوهستانی نایین دو هزار و ۴۵۱ متر و حداقل ارتفاع به ۷۰۰ متر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه این اختلاف ارتفاع نشانگر وجود دو نوع اقلیم آب و هوایی در این شهرستان است، اضافه کرد: ۸۰ درصد آب و هوای نایین را اقلیم گرم و خشک و حدود ۲۰ درصد آن را اقلیم معتدل کوهستانی که بیشتر در مناطق جنوب غربی شهرستان است را تشکیل می‌دهد.

اکبری با بیان اینکه تفاوت میزان بارندگی دو اقلیم آب هوایی در حدود یکصد و پنجاه میلی‌متر است، گفت: میانگین بارندگی بیابانی ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلی‌متر است، در حالی‌که این رقم در مناطق کوهستانی به بالاتر از ۳۰۰ میلی‌متر نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه دما، رطوبت هوا و خاک از عمده‌ترین موارد تنوع پوشش گیاهی در یک اقلیم است، بیان کرد: در مناطق گرم و خشک و بیابانی به دلیل محدودیت‌هایی از جمله شوری و کمبود رطوبت خاک گونه‌های خاصی از گیاهان رویش می‌کنند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان نایین افزود: به طور مثال در منطقه عباس آباد که یکی از مناطق بیابانی محسوب می‌شود، ۴۰۰ گونه گیاه که ۵۰ نوع از آن‌ها دارویی هستند وجود دارد.

وی ادامه داد: تاغ، قیچ، بادام کوهی، بنه، پسته وحشی، انجیر، درمنه، علف شور، آویشن، زیره سیاه و ریواس از جمله عمده ترین گیاهان منطقه عباس آباد هستند.

اکبری با بیان اینکه در اقلیم‌های کلی مانند گرم و خشک یا بیابانی، اقلیم‌های جزیی که با اقلیم کلی متفاوت است وجود دارد، اظهار کرد: این اقلیم‌های جزیی موجب رویش گونه‌های متفاوت گیاهی در کنار هم شده است.

وی افزود: در مناطق کوهستانی نیز گونه‌های گیاهی از جمله گون و گونه متفاوتی از درمنه می‌روید.

رییس اداره محیط زیست شهرستان نایین ادامه داد: بیشتر برداشت‌های از این گیاهان به صورت محلی و توسط مردم انجام می‌شود و در حال حاضر برداشت صنعتی وجود ندارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.