تهیه طرح راهبردی حریم تهران

جام جم آنلاین: مدیر کل حریم شهر تهران از تهیه طرح راهبردی حریم برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با طی فرآیند تایید این طرح و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری، این طرح تا پایان شهریور ماه نهایی و بعد آن اجرایی شود.

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، مدیرکل حریم شهر تهران گفت: برای اولین بار در تاریخ پایتخت و کلانشهرهای کشور، طرح راهبردی حریم تهیه شده و فرآیند تصویب آن در حال انجام است.

وی افزود: سال ۸۶، حریم تهران با وسعت حدود شش هزار کیلومتر مربع با ۲۴ شهر و شهرستان و ۴۰۴ روستا به تصویب رسید که بر اساس آن می بایست به صورت مدیریت یکپارچه اداره شود.

سید صباح الدین متقی با اشاره به محورهای پیش بینی شده در طرح جامع راهبردی، اظهارداشت: برنامه ریزی و ساماندهی حریم، مدیریت یکپارچه حریم و همچنین ساماندهی و عملیاتی کردن شمال محور شهید بابایی از محورهای در نظر گرفته شده در این طرح است که همه مطالعات مربوط به آن انجام شده و در اختیار مدیران مربوطه برای ارائه نقطه نظرات آنها قرار گرفته است.

مدیرکل حریم شهر تهران تصریح کرد: حدود شش هزار نفرساعت کارشناس به مدت یک سال و نیم برای تهیه این طرح تلاش کردند و برای تکمیل آن نیز طرح در اختیار دست اندرکاران مربوطه اعم از شهرداری مناطق دارای حریم و شورایاران این مناطق، استانداری، ریاست جمهوری، شورای حفظ حقوق بیت المال و غیره قرار گرفته است تا نظرات نهایی خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به ویژگی های این طرح، گفت: از مساحت شش هزار کیلومتری حریم ، حدود هزار کیلومتر آن مربوط به سطح اشغال سکونت گاهی شهری، شهرستانی و روستایی، هزار کیلومتر مربع آن برای قطب های گردشگری و تفرجگاهی و هزار کیلومتر برای فعالیت و کار و خدمات و راههای مواصلاتی برای پیوند شهر و حریم است و بیش از هزار کیلومتر آن نیز به فضای سبز و درختکاری اختصاص خواهد یافت.

متقی افزود: همچنین بیش از هزار کیلومتر دیگر از این وسعت نیز محل های غیرقابل کاشت و کویری است و بخشی از آن نیز صخره ای غیرقابل استفاده است.

مدیر کل حریم شهر تهران تصریح کرد: در تهیه این طرح پهنه ها مشخص، سایت های مختلف آن پیش بینی، بخش مربوط به کشت و کار تعیین و محل توسعه فضای سبز نیز شناسایی شده است.

به گفته وی، تهیه طرح جامع حریم به عنوان اسناد فرادست برای اداره حریم شهر خواهد بود و امیدواریم با ابلاغ و اجرای آن به همه ارگان های مربوطه، هرگونه اقدامی در زمینه حریم مبتنی بر این اسناد صورت گیرد و مدیریت یکپارچه حریم و شهر با اجرای این طرح محقق شود.

متقی ابراز امیدواری کرد تا با طی فرآیند تصویب طرح جامع حریم و ارائه آن به شورای شهرسازی و معماری، این طرح تا پایان شهریور ماه نهایی و بعد آن اجرایی شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.