توسعه پارس جنوبی در دست انداز کندی پیمانکاران/فراموشی وعده جریمه کم کاران

آذرجزایری:  چندسال پیش بود که گفته شد برداشت ما با قطر همسان شده است و امروز می گوییم ۲٫۵برابر فاصله باقیمانده است. شاید پارس جنوبی دقیقا مصداق کم کاری پیمانکاران داخلی و مماشات مسوولان نفتی باشد. پارس جنوبی با توجه ویژه صورت گرفته دو سه سالی است که مشکل مالی ندارد و البته تکنولوژی ساخت نیز تا حدود زیادی بومی شده اما بازهم می شنویم که فازهایی که روزی احمدی نژاد در روز امضای قرارداد فازهای باقیمانده این منطقه، از تکمیل۳۶ ماهه آنها گفت حتی در خوشبینانه ترین حالت ۷۰ ماهه نیز به بهره برداری نخواهند رسید.
اما علت اصلی این امر را باید در انتخاب پیمانکارانی جستجو کرد که تا کنون کمتر سابقه مدیریت پروژه نفتی را نداشتند. اما در این میان این شرکت نفت و گاز پارس است که در متن تمام قراردادها سیاست تشویقی و تنبیهی را قید کرده تا کنون با وجود تاکید مسوولان نفتی اما هیچکدام از پیمانکاران این منطقه جریمه نشده اند.
شرکت مپنا از جمله شرکت های موفق صنعت برق کشور محسوب می شود که ۵ سال پیش به دلیل تمایل در ورود به حوزه نفت، وارد این عرصه شد و شرکت ملی نفت نیز بخش توسعه فاز ۱۳ را به این شرکت البته با مشارکت شرکت صدرا و پتروپایدارایرانیان، سپرد.
قسمت ساخت تمامی یوتیلیتی ها از ۱۲۰ تا ۱۳۰ و نیز ساخت ۱۸ یونیت از تعهدات مپنا در این فاز است.
این درحالی است که در بخش C پروژه طبق برنامه باید ۳۶درصد پیشرفت صورت گرفته باشد که متاسفانه تا کنون تنها ۱۵ درصد پیشرفت صورت گرفته است. شرکت مپنا در حال حاضر ۲۱ درصد از برنامه عقب است. از سویی دیگر گزارش جدید شرکت نفت و گاز پارس نشان می دهد که اعتصابهای مکرر پیمانکاران این شرکت و نداشتن نیروی متخصص کافی و مجرب باعث عقب افتادگی چند برابر این پروژه از جانب شرکت مذکور شده است.

بر اساس این گزارش، این شرکت به دلیل نداشتن تخصص و نیزمدیریت بد و ضعیف در دو مرحله شرکت های قوی هیربد و اکسین صنعت را خلع ید کرد و بازهم هیچ کاری نتوانست از پیش ببرد. ضمن آنکه عدم داشتن استراتژی مناسب نیز مزید بر علت شده است.
جزییات عملکرد مپنا

شاید بد نباشد اشاره داشته باشیم به جزییات عملکرد شرکت مپنا در فاز ۱۳ پارس جنوبی تا شاید از این طریق به مسوولان نفتی کشور یاد آور شویم که قرار بود بخشی به نام جریمه پیمانکاران در نظر گرفته شود و نظارتی باشد بر عملکرد نامناسب آنها تا شاید سرمایه ملی بیش از این از به نام ایران به کام قطر تمام نشود.
برنامه زمانبندی ساخت کارخانه فاز ۱۳ نشان می دهد طبق برنامه باید تا جمعه هفته گذشته(۶ جولای ۲۰۱۲) این پروژه حدود ۷۷ درصد پیشرفت می کرده در حالیکه با توجه به عقب ماندگی های مستمر برنامه جدید منعقد شده است که براساس این برنامه نیز باز هم شاهد عقب ماندگی از برنامه هستیم.
براساس برنامه اصلی در حال حاضر ۶۲ درصد از برنامه در این بخش عقب هستیم که البته براساس برنامه مصوب براساس عقب ماندگی ها تا کنون مپنا باید در این بخش ۴۱ درصد پیشرفت داشته باشد که متاسفانه این پیشرفت ۱۵ درصد اعلام شده است.
براساس نظر کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس علت عقب ماندگی مپنا در این بخش را باید در عدم توانایی شرکت مپنا در کنترل اعتصاب های مکرر نیروهای بخش های اجرا ، عدم مدیریت صحیح پروژه، عدم توانایی در برنامه ریزی پیگیری آن در تمامی بخش های پروژه، عدم شناسایی و انتخاب پیمانکاران بخش ساخت و نداشتن استراتژی برای ساخت،عدم حمایت مالی و تامین نشدن نیازمندی پیمانکاران جزء، یکپارچه نبودن سازمان در تمام بخش های برنامه ریزی و کنترل پروژه،مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی و مدیریت ضعیف در بخش ساخت جستجو کرد.

روند ساخت کارخانه ها براساس جزییات ماه منتهی به ۱۶تیرماه برابر با ۶ جولای ۲۰۱۲

 

 

دربخش سازه های فلزی نیز شرکت مپنا در فاز ۱۳ پارس جنوبی، در حال حاضر طبق برنامه اصلی باید صددرصد پیشرفت وجود داشته باشد که با تغییر در این برنامه به دلیل عقب ماندگی ها در حال حاضر باید این بخش با ۹۴ درصد پیشرفت همراه باشد که متاسفانه پیشرفت واقعی ۳۵ درصد تا ۱۶ تیرماه اعلام شده است.
کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس موانع و مشکلات این تاخیر را در کمبود تعداد نفرات، ماشین آلات و تجهیزات نصب، عدم تحویل H_profile به کارخانجات جهت ساخت شاپ در اوینگ های ابلاغ شده، که باعث تاخیر در ساخت و ارسال استراکچر شده، ضعف مفرط در آماده کردن فونداسیون سازه های فلزی،عدم تکمیل نصب سازه های فلزی که باعث تاخیر در تحویل شده و نداشتن نیروی انسانی جهت الاینمت سازه ها، جستجو کرده اند.

روند ساخت سازه ها براساس جزییات ماه منتهی به ۱۶تیرماه برابر با ۶ جولای ۲۰۱۲

 

 

 دربخش بتن کاری نیز شرکت مپنا در فاز ۱۳ پارس جنوبی، در حال حاضر طبق برنامه اصلی باید۹۹ و ۹ دهم درصد پیشرفت وجود داشته باشد که با تغییر در این برنامه به دلیل عقب ماندگی ها در حال حاضر باید این بخش با ۹۵ درصد پیشرفت همراه باشد که متاسفانه پیشرفت واقعی ۴۷ درصد تا ۱۶ تیرماه اعلام شده است.
کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس موانع و مشکلات این تاخیر را درنداشتن تیم مدیریت اجرایی قوی و منسجم برای هدایت پیمانکاران اجرایی،کمبود نفرات اجرایی سایت با توجه به خروج پیمانکاران بخش سویل، کمبود اکیپ اجرایی و عدم معرفی و شروع به کار پیمانکار اجرایی و تعطیلی و توقف عملیات در اکثر یولیتها، تامین نکردن تجهیزات مورد نیاز مانند جرثقیل و قالب و کندی عملیات بکفیل سازه های تمام شده و شروع به کار حفاظت کاتدیک در یولیتهای مربوط به مپنا جستجو می کنند.

روند بتن کاری براساس جزییات ماه منتهی به ۱۶تیرماه برابر با ۶ جولای ۲۰۱۲

 

 

 دربخش لوله کشی نیز شرکت مپنا در فاز ۱۳ پارس جنوبی، در حال حاضر طبق برنامه اصلی باید۹۵درصد پیشرفت وجود داشته باشد که با تغییر در این برنامه به دلیل عقب ماندگی ها در حال حاضر باید این بخش با ۳۶ درصد پیشرفت همراه باشد که متاسفانه پیشرفت واقعی ۳درصد تا ۱۶ تیرماه اعلام شده است.
کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس موانع و مشکلات این تاخیر را در درکندی در استقرار و شروع به کارشرکت استیم و برآورده نشدن انتظارات از این شرکت، ضعف شرکت مپنا در مدیریت راهبردی شرکت استیم، نداشتن برنامه یزی جهت شروع کار خطوط زیرزمینی، ضعف مفرط در واحد فنی لوله کشی، ضعف مفرط در واحد انبارگردانی لوله کشی و ناتوانی در تخصیص متریال به پیمانکاران جزء و آماده نکردن سایت برای فعالیت های اجرایی لوله کشی به علت عدم تکمیل سازه های فلزی، عدم تخته ریزی و داربست بندی سازه فلزی جستجو می کنند.

روند لوله کشی براساس جزییات ماه منتهی به ۱۶تیرماه برابر با ۶ جولای ۲۰۱۲ 

 

 

دربخش بسته بندی و تجهیزات نیز شرکت مپنا در فاز ۱۳ پارس جنوبی، در حال حاضر طبق برنامه اصلی باید۵۲ درصد پیشرفت وجود داشته باشد که با تغییر در این برنامه به دلیل عقب ماندگی ها در حال حاضر باید این بخش با ۴۲ درصد پیشرفت همراه باشد که متاسفانه پیشرفت واقعی ۱۰ درصد تا ۱۶ تیرماه اعلام شده است.
کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس موانع و مشکلات این تاخیر را در عدم تامین نروی انسانی و ماشین آلات متریال جهت ساخت مخازن،نداشتن برنامه ریزی مطلوب جهت نصب تجهیزات و نداشتن پیمانکار واجد شرایط جهت شروع و نصب کولرهای هوایی در یولیت ۱۰۸ و ۱۱۱ ، جستجو می کنند.

روند بسته بندی و تجهیزات براساس جزییات ماه منتهی به ۱۶تیرماه برابر با ۶ جولای ۲۰۱۲ 

 

دربخش برق نیز شرکت مپنا در فاز ۱۳ پارس جنوبی، در حال حاضر طبق برنامه اصلی باید۹۴ درصد پیشرفت وجود داشته باشد که با تغییر در این برنامه به دلیل عقب ماندگی ها در حال حاضر باید این بخش با ۱۹ درصد پیشرفت همراه باشد که متاسفانه پیشرفت واقعی صف درصد تا ۱۶ تیرماه اعلام شده است.
کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس موانع و مشکلات این تاخیر را در مهم نبودن اولویت های پروژه از دید مدیران ارشد شرکت مپنا، تا جاییکه در جهت برق دار کردن Sub Station های یک و شش که جزو اولویت های Early Prpduction پروژه محسوب می شوند تا کنون هیچ اقدامی صرت نگرفته است، عدم ورود پیمانکار اجرایی پست ۱۳۲ به کارگاه و شروع عملیات و فعالیت های اجرایی با توجه به اولویت آن و عدم ورود کابل های HV33 KV به کارگاه که بایستی توسط شرکت مپنا تهیه و خریداری شود، جستجو می کنند.

روند برق براساس جزییات ماه منتهی به ۱۶تیرماه برابر با ۶ جولای ۲۰۱۲

 

/۲۲۱۳۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.