توصیه‌های رئیس جمهور به آموزش و پرورش

جام جم آنلاین: رییس جمهور با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در حقیقت منشور ارتقاء نظام آموزش و پرورش کشور در دهه های آینده است که باید معرفی، تجزیه و تحلیل و آموزش آن در دستور کار همه بخشها و سطوح نظام آموزش و پرورش قرار گیرد، گفت:باید همه امور در نظام تعلیم و تربیت کشور به گونه ای سامان یابد تا هر فردی که به این نظام وارد می شود، صاحب احساس عزت و کرامت شود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد ظهر امروز، (دوشنبه) در بیست و نهمین اجلاس سراسری مدیران آموزش و پرورش مناطق کشور با اشاره به اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سالهای اول دولت نهم هر گاه بحث آموزش و پرورش مطرح می شد، با وجود آنکه همگان بر اهمیت و اثرگذاری آن تأکید داشتند، گفت: در آن دوران دستور کار مدیریت روز کشور منحصر به ایجاد فضا، پاسخگویی به نیازهای اولیه و برخی تمهیدات برای حفظ وضع موجود اختصاص داشت و اینها در حالی بود که دغدغه اصلی جامعه فرهنگی ارتقاء محتوا و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی در عرصه آموزش و پرورش به عنوان بهترین و مؤثرترین ساختار فرهنگی کشور بود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز همچنان در تأمین فضاهای آموزشی مناسب و کافی و فراهم نمودن امکانات و نیازهای اولیه آموزش و پرورش کمبودهایی وجود دارد، اظهار داشت: دغدغه اصلی جامعه فرهنگی کشور به دنبال رسیدگی و رفع بخش عمده نیازهای اولیه زیرساختها معطوف به محتوای تعلیم و تربیت است.

دکتر احمدی‌نژاد تدوین طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور را مهمترین و پرافتخارترین اقدامی توصیف کرد که به همت جامعه فرهنگی کشور و در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته و اظهار داشت: تصویب این سند یک نقطه عطف در عبور از عقب ماندگیهای آموزش و پرورش در عرصه تأمین نیازهای اولیه و پرداختن به مأموریت اصلی نظام تعلیم و تربیت بود که اجرای موفق این مأموریت را باید به همه زحمتکشان و تلاشگران در مسیر تحقق آن تبریک گفت.

وی با اشاره به اینکه امروز فرصتی تاریخی برای تمرکز بر روی مأموریت اصلی نظام آموزش و پرورش کشور فراهم شده است، تصریح کرد: سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در حقیقت منشور ارتقاء نظام آموزش و پرورش کشور در دهه های آینده است که باید معرفی، تجزیه و تحلیل و آموزش آن در دستور کار همه بخشها و سطوح نظام آموزش و پرورش قرار گیرد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: باید همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور با محتوا، سازو کارها و الزامات این سند آشنا بوده و با همفکری و ذهنیتی مشترک، حرکتی هم افزا برای تحقق همه اجزا و بخشهای آن سامان دهند.

رییس‌جمهور مهمترین نکته سند تحول آموزش و پرورش کشور را متمرکز کردن توجه دستگاه عظیم تعلیم و تربیت کشور بر انسان و انسان سازی عنوان کرد و گفت : مأموریت اصلی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی انسان سازی و دستور کار، تمرکز و خمیرمایه آن توجه به انسان است تا بتواند نسلهای پی در پی را که برای آموزش تحویل آن می شود به شکلی مناسب پرورش دهد.

دکتر احمدی‌نژاد پاسخگویی به نیازهای فطری و اساسی انسان را کار اصلی نظام آموزش و پرورش آرمانی جمهوری اسلامی برشمرد و خاطر نشان کرد: هنر آموزش و پرورش این است که مسیری را پیش روی پرورش فرزندان ملت بگشاید که در نتیجه عبور از این مسیر فرصت شکوفایی همه استعدادهای الهی آنها فراهم شود.

رییس‌جمهور مهمترین مطالبه فکری انسان را برخورداری از احساس کرامت ذکر کرد و اظهار داشت: انسانی که احساس کرامت نکند همه وجود و استعدادهایش لگدمال شده و مجالی برای شکوفایی نخواهد داشت و هیچ مقطعی از زندگی انسان به اندازه دوران آموزش دیدن در نظام پرورشی و تربیتی در القاء و ایجاد احساس کرامت در انسانها مؤثر نیست.

وی با تأکید بر اینکه دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش کشور باید تک تک فرزندان ملت را که وارد این عرصه می شوند بزرگ شمرده و او را انسانی به حساب بیاورند که در ذات و فطرت خود می تواند تبدیل به خلیفه الله شود، افزود: خداوند همه اسماء الهی را در انسان به ودیعه نهاده و انسان می تواند جلوه این اسماء الهی باشد و راه آن برخورداری او از احساس کرامت و عزت است و کوچکترین گفتار یا رفتاری که این کرامت را مخدوش کند مردود و غیر قابل قبول خواهد بود.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: باید همه امور در نظام تعلیم و تربیت کشور به گونه ای سامان یابد تا هر فردی که به این نظام وارد می شود، صاحب احساس عزت و کرامت شود چرا که انسان تحقیر شده به مثابه انسان مرده است و این هنر مربیان و معلمان است که احساس کرامت را در وجود دانش آموزان ایجاد و تقویت نمایند.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه انسانی که احساس کرامت داشته باشد به پستی ها تن نخواهد داد، گفت: همه سقوطها و پستی ها در طول تاریخ از ناحیه انسانهایی به وقوع پیوسته که احساس کرامت آنها تحقیر و لگد مال شده و از همین رو خمیرمایه معلمی باید بخشیدن و القاء کرامت و احساس عزت نفس باشد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت کشور در سالهای پس از انقلاب اسلامی با وجود سختیها و تنگناهای بیشمار امتحان بزرگی را با موفقیت از سر گذرانده است، افزود: نظام آموزش و پرورش کشور در مقابل همه سختی ها ایستاد و اجازه نداد عزت نفسش مخدوش شود و امروز لازم است تا این تجربه و احساس کرامت را در عالی ترین شکل و درجه به نسلهای آینده منتقل کند.

دکتر احمدی‌نژاد دمیدن عدالت و عدالت طلبی به روح و جان نسلهای آینده را عنصر دیگری دانست که باید در مرکز توجه آموزش و پرورش کشور قرار داشته باشد و اظهار داشت: محیط آموزش و پرورش باید سرشار از عدالت باشد، چرا که عدالت شرط محیطی لازم و ضروری برای شکوفایی انسان و استعدادهایش است.

در این مراسم کتابهای جدید پایه دوم و ششم ابتدایی رونمایی شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.