تولید ۲۷۰ تن شاه میگو در سال

توسعه میگوی آب شیرین (شاه میگو) به دلیل دارا بودن ارزش بالای غذایی، ارزش اقتصادی زیاد و بازار مناسب دردنیا از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه برخوردار است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد مرکزی خبر، آذربایجان غربی با داشتن منابع عظیم آبی  قابلیت و توانمندی بالایی در پرورش آبزیان  دارد بطوریکه این استان در میان ۱۷  استان  غیر ساحلی کشور مقام نخست پرورش محصولات شیلاتی را در اختیار دارد و در این میان دریاچه پشت سد ارس در پلدشت به عنوان بزرگ ترین مرکز پرورش  آبزیان، مکان مناسبی برای توسعه پرورش میگوی آب شیرین است.

این دریاچه  طبق گفته   کارشناسان  شیلات با برخورداری از  مولفه هایی همچون دمای مناسب و اکسیژن لازم به خاطر جریان باد و چرخش آبی از منابع مهم پرورش شاه میگو در کشور است.

شیر ولیلو سرپرست مدیریت شیلات جهادکشاورزی آذربایجان غربی می گوید: دریاچه پشت سدارس به عنوان بزرگترین مرکز پرورش این گونه ارزشمند شیلاتی با ظرفیت تولید ۲۷۰ تن در سال محسوب می شود.

سرپرست مدیریت امور ابزیان جهاد  کشاورزی استان به روند رو به رشد صید و صادرات شاه میگو به عنوان یک یافته جدیدآبزی پروری در استان اشاره می کند و می گوید: صادرات شاه میگوی  آذربایجان غربی به کشورهای اروپایی از یک تن در سال ۷۴ به ۲۷۰ تن در سال ۹۰ افزایش یافته است.

شیر ولیلو می افزاید  یکی  از  سیاست های شیلات استان در رابطه با توسعه پرورش شاه میگو  ،حفظ ذخایر ، توسعه  ذخایر و ایجاد پایلوت و مرکز تکثیر شاه میگو ی آب شیرین ارس  و رها سازی این موجود ارزشمند درمنابع آبی استان بعد از مطالعه اکولوژیکی منابع آبی مورد نظر است که در این صورت ظرفیت ارزآوری و اشتغال به ۵۰ برابر میزان کنونی خواهد رسید.

منصوری کارشناس آبزی پروری جهادکشاورزی با اشاره به ارزآوری قابل توجه و اهمیت بالای اقتصادی این آبزی می گوید پرورش میگوی آب شیرین اگرچه در داخل کشور شناخته شده نیست و مصرف چندانی ندارد اما بسیار سود آور و مورد پسند بازار های جهانی است و در هر کیلو ۱۰ الی ۱۳ دلار ارز آوری برای کشورمان دارد.

وی افزود: شاه میگو شاید از جمله تنها محصولاتی محسوب می شود که صادرات آن به کشور های اروپایی بصورت زنده  صورت می گیرد و با گسترش و مکانیزه کردن صید و صیادی در دریاچه پشت سد ارس تولید و پرورش آن افزایش یافته و شاهد رونق تولید و صادرات آن خواهیم بود.

کارشناسان معتقدند که برای مصرف این محصول ارزشمند، متأسفانه فرهنگ‌سازی نشده و اغلب مردم از ارزش غذایی آن بی‌اطلاع‌اند و اگرچه شاه میگوی آب شیرین حلال گوشت بوده و از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است ولی به دلیل نبود شناخت بازار داخلی هم اکنون تمامی تولیدات آن صادر می‌شود.

کارشناس ارشد شیلات در ارومیه گفت: این آبزی به عنوان بهترین غذا در رستوران های کشور های اروپایی به ویژه درآلمان، فرانسه، نروژ، سوئد و کشور های حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است.

غفاری افزود: متاسفانه کشورما از نظر میزان مصرف این محصول درمقایسه با دیگرکشورهای جهان درجایگاه خوبی قرارنگرفته است.

وی گفت: مصرف شاه میگو به دلیل بالا بودن میزان اسیدهای چرب غیر اشباع امگا سه موجود در آن در پیشگیری و درمان آسم در دوران کودکی و در افراد دارای مشکل افزایش کلسترول خون، موثر است.

در این میان با توجه به اینکه  آذربایجان غربی از طبیعت بکر و آب و هوای مناسبی برخوردار است و در این استان زیست گاه های بومی زیادی برای انواع جانداران دریایی وجود دارد، شرایط مساعدی برای تولید انواع محصولات دریایی بویژه شاه میگوی آب شیرین فراهم است.

آذربایجان غربی دومین استان پرآب کشور است و با داشتن۱۷رودخانه دایمی و به همین تعداد رودخانه فصلی، هشت دریاچه پشت سد و با بیش از  ۷ میلیارد مترمکعب آبهای سطحی و سه میلیارد و دویست میلیون متر مکعب آبهای زیرزمینی، ظرفیت ویژه ای در توسعه بخش شیلات و پرورش آبزیان دارد.

سرپرست شیلات استان در مورد توسعه  پرورش شاه میگو می گوید: با توجه به اینکه بازار مناسب و ثابتی برای این آبزی ارزشمند وجود دارد مراحل مطالعاتی برای توسعه در منابع آبی استان آغاز شده و این منابع آبی شامل آب پشت سدها و آب های روان، از لحاظ زیست محیطی و اکولوژیکی مورد بررسی قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند که با اجرای این طرح ها می توان از تمام ظرفیت های آبی استان استفاده کنیم و اگر در کنار این امر بتوانیم صنایع بسته بندی را توسعه دهیم جهش قابل ملاحظه ای را شاهد خوایم بود.

در استان طبق گفته وهاب زاده مدیر سابق شیلات استان، پنج شرکت بسته بندی وجود دارد که در امر بسته بندی و صادرات شاه میگو به صورت انحصاری فعالیت دارند.

بهمن زاده مسئول یکی از شرکت های بسته بندی شاه میگو می گوید: با توسعه پرورش میگو در دریاچه پشت سد ارس و  در جهت بسته بندی با کیفیت شاه میگوی صادراتی این شرکت را تاسیس کردم و هم اکنون برای بیست و یک نفر  به صورت مستقیم و پانزده نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به زودبازده بودن طرحهای شیلاتی بویژه شاه میگوی آب شیرین، جذب سرمایه های کوچک در این بخش می تواند نوید بخش آینده روشن این بخش مهم باشد و علاوه بر قرار  گرفتن محصولات شیلاتی در سبد غذایی خانوارها، ارز آورزی قابل توجهی هم عاید کار کنان این عرصه خواهد شد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.