مصر؛ مشتری میگوی ایرانی

امسال بخش قابل توجهی از میگوی پرورشی ایران به مصر صادر می شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، هادی سنگانیان ، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت: فصل برداشت میگو آغاز شده است و انتظار می رود تولید امسال ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود : پیش بینی می شود از مزارع پرورشی استان بوشهر هشت هزار تن ، هرمزگان سه هزار تن ، خوزستان ۴۰۰ تن ،چابهار ۵۰۰ تن و گلستان ۲۰۰ تن برداشت شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران افزود : از کل میگوی پرورشی تولید شده ،حدود ۸۰ درصد صادر می شود و بقیه در بازار داخلی به فروش خواهد رسید.

وی درباره بازارهای جدید برای صادرات میگو در سال جاری گفت : هیچ گونه نگرانی برای بازاریابی صادرات نداریم و برگزاری اجلاس غیر متعهدها نیز کمک شایانی برای جذب بازارهای صادرات میگو کرده است.

وی کشورهای امارات ،عمان،قطر،اسپانیا ،کره جنوبی،لبنان و ایتالیا را از جمله بازارهای اصلی اعلام کرد و گفت:در اجلاس اخیر غیرمتعهدها ،مذاکراتی زیادی با تجار مصری صورت گرفت و مقرر شد امسال بخش زیادی از میگوی پرورشی ایران به این کشور صادر شود.

سنگانیان با اشاره به سهم ناچیز ایران در بخش تولید میگوی پرورشی در دنیا گفت : در دنیا سالانه سه میلیون تن میگوی پرورشی تولید می شود که در ایران میانگین تولید ۱۲ هزار تن است.
وی تاکید کرد : در مزارع پرورشی فعلی توان تولید سالانه حداقل ۳۰ هزار تن میگوی پرورشی در کشور وجود دارد که امیدواریم با تحقق ان سهم بیشتر از تولید میگوی جهانی را به خود اختصاص دهیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران تصریح کرد: اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب بسته حمایتی به آُسیب دیدگان صنعت میگو ، به احیاء دوباره این صنعت کمک بزرگی کرده است که امید می رود با اختصاص بخش دوم این بسته حمایتی و استفاده سایر پررورش دهندگان از آن ،صنعت پرورش میگو به جایگاه واقعی خود در جهان برسد.

سنگانیان یکی از مهمترین مشکلات پیش روی پرورش دهندگان میگو را تامین غذای میگو بیان و تاکید کرد : در حال حاضر دو کارخانه فعال تولید غذای میگو در کشور فعال است که این کارخانه های نیز جوابگوی تامین غذای مورد نیاز میگوها نیستند.

سنگانیان خاطرنشان کرد : هر سال بخش اعظم غذای میگو از تایوان وارد می شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.