تیم ملی فوتبال ایران در حضور زنان به جام‌جهانی می‌رود؟

فیفا اصرار دارد، بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق در ورزشگاه آزادی که می‌تواند جشن صعود به جام جهانی باشد، با حضور تماشاگران زن و مرد برگزار شود. موضوعی که به گفته وزیر ورزش در حال بررسی است و امکان وقوع آن نیز زیاد است.

تیم ملی فوتبال ایران در حضور زنان به جام‌جهانی می‌رود؟

به گزارش ممتاز نیوز، فدراسیون فوتبال همزمان با مشکلات مالی و سخت افزاری مختلف در حوزه تیم‌های ملی و همین‌طور مسابقات باشگاهی و حوزه داوران، با برخی مشکلات قدیمی دست و پنجه نرم می‌کند که با حساسیت‌های فیفا در این زمینه همراه است.

همراه با اختلافات داخلی و خارجی بر سر ماهیت حقوقی این فدراسیون، مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال به محل مناقشه و کشمکش تبدیل شده و فیفا حساسیت بسیاری زیادی نسبت به رفع این معضل دارد، به طوری‌که جیانی اینفانتینو رئیس فیفا به طور مکرر و در دیدارهای خود با مقامات ایرانی و همین‌طور در فضای مجازی از تلاش برای حل و فصل این مشکل در ایران سخن می‌گوید.

این نهاد بین‌المللی علاقه‌مند است به زودی حضور بانوان در  فوتبال ایران به یک امر عادی تبدیل شود و در تمام مسابقات باشگاهی و ملی، زنان هم مانند مردان روی سکوهای ورزشگاه حضور داشته باشند.

از زمان روی کار آمدن اینفانتینو، حساسیت‌ها با این مسئله افزایش یافته و قرار بود این حرکت از بازی ایران و کامبوج آغاز شود و به مرور شکل و رویه عادی به خود بگیرد اما شیوع کرونا، جلوی عادی‌سازی این وضعیت را گرفت و از آن زمان، به علت شیوع کرونا تیم ملی هیچ دیدار رسمی و دوستانه‌ای با حضور تماشاگران نداشته است.

این روند آزمایشی قرار بود در بازی ایران و کره‌جنوبی ادامه یابد که به علت برخی ملاحظات این اتفاق به وقوع نپیوست و تیم ملی هیچ تماشاگری نداشت ولی با نزدیکی به هفتم بهمن، زمان بازی ایران و عراق و حضور جیانی اینفانتینو در تهران، این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در حاشیه داربی تهران در واکنش به سوالات خبرنگاران در این زمینه به پاسخی کوتاه بسنده کرده و گفته بود ” در حال بررسی این قضیه هستیم”.

اما حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال جزییات بیشتری از تلاش برای رفع دغدغه‌های زنان و همین‌طور فیفا ارائه کرده است. او می‌گوید: جدا از اتفاقات خوبی که در زمان حضور اینفانتینو در ایران می‌افتد، دو موضوع خیلی مهم است. بحث اول حضور تماشاگران و بانوان در ورزشگاه است و بحث دوم هم اساسنامه‌ فدراسیون فوتبال است که باید آن را هم نهایی کرده باشیم. فیفا روی این دو موضوع تأکید دارد و امیدوارم تا زمان حضور رئیس فیفا مشکلات مربوط به آنها را حل کنیم. من مطمئنم با نگاه خوبی که در مجلس شورای اسلامی در مورد فوتبال و ورزش وجود دارد، این اتفاق خواهد افتاد و ان‌شاءالله با نگاه خوبی که وجود دارد بحث حضور بانوان هم حل خواهد شد.

در هر حال اینفانتینو انتظار دارد بعد از ماه‌ها فرصت به فوتبال ایران برای حل و فصل این موضوع، مطابق آنچه در فوتبال عربستان هم به وقوع پیوست، وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشخص شود و نیمی از جامعه هم مانند مردان از فوتبال بهره‌مند شوند. در واقع به نظر می‌رسد همزمان با رفع برخی نگرانی‌ها، باید سازوکار مناسبی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اندیشیده شود که در حضور آزمایشی تماشاگران در دیدارهای خانگی استقلال و سپس پرسپولیس کاملا رعایت نشد.

اینفانتینو پیش از این دیدارهایی را با حسن روحانی، رییس جمهوری وقت ایران داشت که پس از آن یک گام مثبت و رو به جلو در دیدار ایران و کامبوج برداشته شد، ولی در نهایت با شیوع کرونا این پروسه به حال خود رها شد و حالا رئیس سوئیسی فیفا امیدوار است موانع موجود بر سر راه این موضوع برداشته شود.

تیم ملی فوتبال ایران و عراق، هفتم بهمن در حضور رئیس فیفا در تهران و در ورزشگاه آزادی به میدان خواهند رفت که در صورت پیروزی شاگردان اسکوچیچ در این مسابقه، تیم ملی زودتر از موعد بلیت حضور در جام جهانی قطر را رزرو خواهد کرد و جشن صعود به این رقابت‌ها برگزار می شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.