ثبت‌نام ۱۳۰ پزشک در طرح پزشک خانواده در کهگیلویه و بویراحمد

۱۶ام بهمن ،

معاون بهداشتی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پزشک مورد نیازی ۱۶۰ نفر بوده که تاکنون ۱۳۰ پزشک در این طرح ثبت‌نام کرده که کمبود پزشک در شهرهای یاسوج و گچساران به نسبت بیشتر اعلام شده است.

یاسوج، سید رشید غفاری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه توان و قدرت واحد بهداشت در سلامت جامعه را ۲۵ درصد عنوان کرد و اظهار کرد: ۷۵ درصد دیگر در اختیار دیگر نهادها و ادارات قرار دارد.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد به مثالی در این‌باره اشاره کرد و گفت: در یک تصادف صورت گرفته کارخانه‌های ماشین‌سازی، راه و شهرسازی، پلیس‌راه، استانداری و دیگر نهادها و ادارات نقش بسزایی در این خصوص دارند که تنها نقش هزینه‌آور یک تصادف به واحد بهداشت و درمان محول شده است.

وی در ادامه به اجرای برنامه‌های طرح پزشک خانواده شهری اشاره کرد و گفت: این طرح در چهار استان آغاز شده که دیگر استان‌ها براساس پروسه‌های سطح‌های یک، دو، سه و بیمه‌های خدمات درمانی آمادگی خود را به ستاد اجرایی کشور اعلام و در صورت شرایط لازم این طرح اجرا می‌شود.

غفاری اذعان کرد: کهگیلویه و بویراحمد از استان‌هایی است که اعلام آمادگی کرده و با تصویب نهایی از سوی ستاد اجرایی کشور طرح پزشک خانواده شهری در افقی روشن در این استان به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر ۱۰ تیم سرشماری در شهرهای یاسوج، دهدشت و گچساران مشغول به سرشماری جامعه شهرها بوده که در مرکز بهداشت ثبت و برای هر فرد یک پرونده الکترونیکی در نظر گرفته است.

این مسئول اذعان کرد: مقرر شده بود تنها در سه شهر یاد شده طرح پزشک خانواده شهری اجرا شود ولی با این وجود هر جایی را که دولت به عنوان شهر اعلام کرده این طرح را اجرا و خدمات مضاعف و در خور شأن شهروندان ارائه می‌کنند.

اطلاع‌رسانی گسترده طرح پزشک خانواده لازم است

غفاری عبور از فاز اول ثبت‌نام طرح پزشک خانواده شهری را نیازمند اطلاع‌رسانی مناسب و صحیح دانست و گفت: در زمان اجرای این طرح در سطح یک ویزیت و دارو رایگان بوده از این رو کسانی که از مسیر ارجاع بگذرند پنج درصد در سطح بیمارستان و در بخش تخصصی ۱۰ درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

وی متذکر شد: کسانی که از مسیر ارجاع نگذرند دولت هیچ گونه مسئولیتی در قبال این اشخاص نداشته و هزینه‌های لحاظ شده را خود اشخاص باید پرداخت کنند.

یکسان شدن بیمه پایه شهر‌ها و روستا‌ها در کل کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از دغدغه‌های اصلی متولیان امر یکسان نبودن خدمات‌دهی به روستائیان و شهرها بوده که وزارت رفاه و وزارت بهداشت با همکاری هم مقرر شده است، کلیه خدمات‌رسانی در این مناطق به صورت یکسان توزیع و خدمات‌رسانی مضاعفی به جامعه هدف ارائه شود.

غفاری به یکسان شدن بیمه پایه شهرها و روستاها در سطح کشور اشاره کرد و گفت: با تشکیل ۱۷ کمیته در وزارت رفاه و وزارت بهداشت مقرر شده بیمه‌های تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، اشخاص زیر پوشش نهادهای حمایتی به عنوان بیمه سلامت ایرانیان اجرا می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد در طرح پزشک خانواده شهری موفق است

این مسئول در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان همکاری سازمان‌های بیمه‌گر در اجرای این طرح چگونه بوده، گفت: با توجه به این‌که همه ادارات و نهادها دولتی بر اساس بخشنامه تابع قانون بوده که در ابتدای طرح و عدم اطلاع‌رسانی مقاومت‌هایی اعمال شد ولی در حال حاضر همکاری نسبتا خوبی صورت گرفته است.

غفاری خاطرنشان کرد: پزشک مورد نیازی ۱۶۰ نفر بوده که تاکنون ۱۳۰ پزشک در این طرح ثبت‌نام کرده که کمبود پزشک در شهرهای یاسوج و گچساران به نسبت بیشتر اعلام شده است.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در چارت تعریف شده پزشک خانواده شهری و روستایی  برای هر بلوک ۱۰ هزار نفری یک مرکز بهداشتی در نظر گرفته می‌شود و برای هر دو هزار و ۵۰ نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.

غفاری خاطرنشان کرد: هیچ گونه محدودیتی برای ثبت‌نام وجود ندارد و آحاد مردم این آزادی را دارند تا پزشک را خود انتخاب کرده و در صورت مراجعه به پزشک دیگر باید فرم رضایت‌نامه جهت ارجاع به پزشک دیگری را پر کند.

منبع : خبرنگاران جوان


استخدام
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.