جان میرزایی: مظلومیت سینمای مستند ریشه دار است

چهارشنبه ۲۱ تیر – ۰۲:۵۳:۴۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش نشست فیلم مستند «پرچین راز» در سالن سینماحقیقت؛

بزرگنمایی:  

جلسه نقد و بررسی فیلم مستند «پرچین راز» عصر دیروز (۲۰ تیرماه) در سالن «سینما تجربی» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، در این نشست که با حضور احمد جان میرزایی (کارگردان)، رضا درستکار (مجری و کارشناس) و جمعی از علاقمندان سینمای مستند برگزار شد، جان میرزایی خطاب به حضار اظهار داشت: مظلومیت سینمای مستند ریشه دار است و این به تولد این سینما برمی گردد.
وی درباره پیشینه ساخت فیلم «پرچین راز» گفت: کار ساخت این فیلم به سال ۷۲ برمی گردد، زمانی که من به طور تصادفی در یک روزنامه به مصاحبه ای با جرج جرداق برخوردم و از آن زمان تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم تا اینکه در سال ۸۹ با موافقت مدیرعامل مرکز سینمای مستند و تجربی، این فیلم ساخته شد.
جان میرزایی ادامه داد: ما حدود یک هفته پشت در خانه جرج جرداق منتظر پاسخ مثبت ایشان بودیم و سختی های زیادی برای ساخت این فیلم کشیدیم. جرداق مردی کم حوصله و مسن است که خانواده اش هم او را ترک نموده اند و ما به سختی توانستیم با او ارتباط برقرار کنیم.
این مستندساز افزود: به تدریج که وارد خانه او شدیم، مشکلات ما همچنان ادامه داشت! جرداق درباره خیلی از موضوعات، به طور واضح صحبت نمی کرد و همین امر باعث ایجاد ابهام هایی در فیلم شده است.
وی  خاطر نشان ساخت: جرداق در دوران کودکی توسط برادرش شیفته نهج البلاغه و امام علی (ع) می شود و در جوانی، کتاب معروف «امام علی (ع) صدای عدالت انسانی» را می نویسد. به نظر من وجود این کتاب در زندگی جرداق، عنایتی برای او بوده است تا به چنین مقامی دست یابد. البته جرداق در میان مسلمانان بیشتر و در میان مسیحیان کمتر شناخته شده است. درستکار: سینمای مستند از طریق “رسانه ها” درست تبلیغ نمی شود
رضا درستکار منتقد سینمای ایران نیز در ادامه جلسه گفت: فیلمساز هرچقدر توانایی بیشتری در هنگام تولید کار داشته باشد، می تواند مخاطب بیشتری را جذب کند.
وی افزود: علت مظلومیت سینمای مستند، غلبه نکردن وجه سرگرمی بر واقعیت نیست، بلکه سینمای مستند از طریق “رسانه ها” درست تبلیغ نمی شود و رسانه ها به سینمای مستند کمکی نمی کنند.
درستکار درباره مستند «پرچین راز» هم گفت: توصیف کارگردان از روند کار بسیار جذاب و همراه با نکات بسیار جالبی است، اما زمانیکه می خواهیم فیلمی درباره شخصی بسازیم که به او علاقه خاصی داریم، مادام می گوییم این وجه زندگی او نباشد و یا آن وجه باشد! شما درباره جرج جرداق صحبت می کنید و خوب بود به همه وجوه زندگی او اشاره می کردید.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۱۱۴۵۳۴۵۵۶۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.