جایگاه احزاب در ساختار سیاسی کشور متزلزل است

۲۴م دیماه ،

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت:تبعات احزاب قارچ ‌گونه دولت اصلاحات سبب حزب گریزی در کشور و بدبینی مردم نسبت به تحزب شده که در نتیجه دولتها هم اعتمادی به احزاب برای کمک گرفتن از آن‌ها در اداره کشور و کادرسازی ندارند.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، در رابطه با وضعیت احزاب در دوره اصلاحات و اصولگرا گفت: در هر دو دوره احزاب دچار افراط و تفریط و عدم تثبیت جایگاه قانونی خود در کشور بوده‌اند.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: در دوران اصلاحات  براساس سیاست‌های تشویقی دولت و بعضا توسعه سیاسی، احزاب قارچ‌گونه‌ای بدون هیچ مبنای اصولی در کشور پدید آمدند و صرفا از امکانات مالی بسیار دولت استفاده کردند،ودر پی به  تثبیت رسیدن حاکمیت مطلق اصلاح‌طلبان در کشور بودند.

ترقی با بیان اینکه در شرایط کنونی همچنین وضع احزاب تغییری نکرده، تصریح کرد: جایگاه احزاب همچنان در ساختار سیاسی قدرت در کشور متزلزل است ، و آثار و تبعات احزاب قارچ ‌گونه  دولت اصلاحات سبب حزب گریزی در کشور و عملکرد برخی احزاب علیه نظام و تقابل آن‌ها با نظام سبب بدبینی مردم نسبت به تحزب شده که در نتیجه دولتها هم اعتمادی به احزاب برای کمک گرفتن از آن‌ها در اداره کشور و کادرسازی ندارند.

وی تاکید کرد: شرایط احزاب در وضع کنونی محدود و زمینه فعالیت کم است و شبیه شرایط بادکنکی و سوری دوران توسعه سیاسی است، تنها با این تفاوت که در دوران اصلاح طلبان تحزب سبب رسیدن عده‌ای خاص از اصلاح طلبان به پول و مال شد ؛اما امروز چنین زمینه برای احزاب که از کنار تحزب به قدرت و مال برسند وجود ندارد.

این فعال سیاسی با اشاره به ادعای برخی اصلاح طلبان مبنی بر اینکه  برای فعالیت احزاب در کشور منع وجود دارد اظهار داشت: به طور قانونی هیچ منعی برای فعالیت احزاب در کشور وجود ندارد و فعالیت و عضویت در احزاب در چهارچوب قانون آزاد است و هیچ کس را هم بر طبق قانون نمی‌توان از فعالیت منع کرد.

وی با بیان اینکه احزاب برای فعالیت خود نیازمند شرایطی می باشند،خاطر نشان کرد: احزاب برای فعالیت نیازمند پایگاه اجتماعی، تامین منابع مالی، داشتن نشریه و رسانه می باشند که برخی از احزاب با توجه به موارد ذکر شده توانستند در این چارچوب و محدودیت‌ها ادامه  حیات پیدا کنند، اما برخی دیگر تنها اسمی از آن‌ها باقی مانده و فعالیت رسمی ندارند.

عضو ارشد حزب مؤتلفه با اشاره به تاکید اصلاح طلبان مبنی بر فعالیت حزب منحله مشارکت تاکید کرد: طبق قانون هر حزبی که علیه امنیت کشور فعالیت داشته باشد و بر خلاف اساسنامه عمل کند، عناصر موسس و شورای مرکزی آن با بیگانگان برای براندازی نظام هم دست شوند؛ به طور طبیعی اجازه فعالیت از چنین احزابی سلب می‌شود و نباید انتظار داشته باشند که بتوانند فعالیت خود را از سر گیرند و حتی در جوامع آزادی خواه غربی هم به چنین حزبی اجازه داده نمی‌شود که در جهت براندازی آن نظام عمل کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.