جلالی:اصلاح قانون انتخابات ربطی به فتنه ۸۸ ندارد/مطهری:این اصلاحیه مانع از مسائل مناظره​های انتخابات قبل می​شود

۱۲م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، کاظم جلالی نماینده شاهرود در موافقت با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، از ثبت نام بیش از ۱۲۰۰ نفر در انتخابات سال ۸۴ یاد کرد و فیلمی که از نامزدهای آن دوره تهیه شده را خوراک رسانه​های بیگانه خواند و افزود: ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به واسطه حضور اشخاصی که شان لازم را ندارند تبدیل به صحنه جوک شده است. از سوی دیگر بهانه​ای به دشمنان برای رد صلاحیت ها داده می​شود.

به گفته وی، در قانون اساسی آمده است که شرایط نامزدها باید در قوانین موضوعه تدوین شود. از همین رو قانون انتخابات ریاست جمهوری تدوین شده است. در این قانون مواردی فراتر از قانون اساسی آمده است. در طرح اصلاحی آن نیز موارد دیگری همچون افزایش سطح تحصیلات آمده است.

جلالی با اشاره به اینکه دختر ۲۴ ساله​ بیکاری در انتخابات قبل ثبت نام کرده و سبب این کار را یافتن کار (!) عنوان کرده است، ادامه داد: آیا این در شان نظام است؟ اینکه برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شرط سنی تعیین شود، چه ایرادی دارد؟

وی از سخنان لاریجانی در جلسه غیرعلنی صبح امروز یاد کرد و افزود: بهتر است مغایرت این طرح با ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری را عامل بلوا نکنیم.

رئیس مرکز پژوهش​ها با ابراز تاسف از اینکه این اصلاحیه را عامل فتنه خوانده​اند، خاطرنشان کرد: بهتر است برای تایید نتیجه انتخابات، همه نظام را پشت سر انتخابات بیاوریم. به گونه​ای که نتیجه انتخابات را هر سه قوه تایید کنند نه فقط وزارت کشور. این چه ایرادی دارد که بی سبب بعضی آن را به مساله فتنه منتسب می​کنند؟

او با اشاره به عواقب مناظره​های انتخاباتی و بعضی تخلفات انتخاباتی در دوره قبل، از مخالفان این اصلاحیه پرسید: چرا نباید به این امور سامان بدهیم که دیگر این مسائل پیش نیاید؟ بهتر است به کلیات این طرح اصلاحی رای دهیم و بعد در جزئیات بررسی بیشتری بکنیم.

علی مطهری نماینده تهران هم در موافقت با این طرح با اشاره به اینکه هر کسی از ظن خود دربارهٔ آن بحث می​کند، ادامه داد: بعضی این طرح را برای حذف رقبا می​خوانند در حالیکه قانون فعلی ایراداتی دارد که باید رفع شود. این اصلاحیه ربطی به انتخابات قبل و ادعای تقلب هم ندارد. اگر چنین منطقی درست باشد، هیچگاه نمی​توان قانون انتخابات را اصلاح کرد. چون هر بار این کار را بکنیم، بعضی می گویند، سلامت انتخابات قبل زیر سوال می​رود!

وی با اشاره به بخشی از این اصلاحیه که به تغییر ترکیب هیات اجرایی برگزاری انتخابات تعلق داشت، ادامه داد: در حال حاضر هیات اجرایی با ترکیب مشابهی در شهرستان​ها وجود دارد. اینکه تا کنون چنین هیاتی در مرکز ستاد انتخابات وجود نداشته یک نقص بوده و ایجاد آن یک کار عقلایی است.

مطهری با تاکید بر اینکه هیات اجرایی هیچ دخالتی در کار نظارت و شورای نگهبان ندارد، متذکر شد: این هیات برای آن است که تصمیمات فقط از سوی وزارت کشور اتخاذ نشود و یک هیات این تصمیمات را اخذ کند.

نماینده تهران با بیان اینکه کمیسیون تبلیغات انتخابات در این طرح تقویت شده است، افزود: در این طرح زمینه لازم برای پاسخگویی به بعضی اتهام زنی​ها در مطبوعات و صدا وسیما فراهم شده است تا مسائل پس از مناظره های انتخابات قبل بوجود نیاید.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.