جیگر گیت

در اوج فعالیت‌های مردمی و بسیج نیروها پیش از پیروزی انقلاب و ایام دفاع مقدس، غرب ایران را متهم به «پوپولیسم» می‌کرد. به محض بیرون آمدن نام احمدی‌نژاد از صندوق‌های رای، فریادهای پوپولیسم! پوپولیسم! غرب مجددا شدت گرفت و در سال ۸۸ تبدیل به یک فحش سیاسی و یک تعریف برای عقب‌ماندگی سیاسی مردم ایران شد!

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز،  برخلاف آنچه غربی‌ها تلاش داشتند به عنوان یک ناسزای سیاسی به ملت ایران نسبت دهند، پوپولیسم به معنای عوام‌گرایی یا مردمگرایی اصلا تعریفی منفی نیست. قریب به ۳-۲ دهه‌ است که دولت‌هایی با عنوان دولت‌های توده‌گرا (پوپولیستی) در جهان پدیدار شده‌‌اند.

این دولت‌‌ها که بیشتر در آمریکای‌لاتین، آفریقا و آسیا شکل گرفته‌اند، با تکیه بر سنت‌‌های فرهنگی توده و با پشتوانه آنها زمام قدرت را در دست گرفته‌اند و مدعی نحوه جدیدی از عرضه اقتصاد، سیاست و فرهنگ به جوامع خود هستند. گرچه این دولت‌ها از اشکال متنوعی متناسب با ساختار تاریخی- فرهنگی جامعه خود برخوردارند اما همه با اتکا به توده‌های مردم در برابر اقلیت‌های غربگرا ایستاده‌اند.

غرب عادت کرده است زمانی که منافعش با دولت یا در واقع گزینش‌های ملتی در تضاد قرار می‌گیرد با برچسب‌زنی و ضدعقلانیت و نخبه‌ستیز خواندن آن، خود را دست بالا و «عالم به قضایا» جلوه دهد.

واقعیت امر این است که نه جنبش سبز حرکت نخبگان بر ضد مردم بود و نه معنای انتخاب مردمی احمدی‌نژاد به مفهوم ضدیت ملت با نخبگان و علم و عقلانیت بوده است اما آنچه در ایران، ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و حتی انقلاب اسلامگرایان در ترکیه نادیده گرفته شد، تبلیغات وسیع دستگاه‌های رسانه‌ای غرب بر ضد دولت‌های مردمگراست؛ دولت‌هایی که نه‌تنها نشانه‌ای از ضدیت با منافع عقلی- ملی یا برتر و مقدس خواندن هر آنچه عوام می‌پسندند به عنوان شکل منفی پوپولیسم، نداشتند بلکه با منفعت‌گرایی کامل و نخبه‌سالارانه در تلاش بودند جایگاه واقعی کشور و ملتشان را در جهان ارتقا بخشند.

اوج مبارزه شبکه‌های ضدانقلاب و در واقع ضدمردم با نظام مردمسالار جمهوری‌اسلامی ایران از بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ به رهبری شبکه ضاله بی‌بی‌سی فارسی به بهانه تقلب دولتی و در حمایت از حق مردم بوده است. شبکه‌ای که با ژست مردمگرایی در واقع به جنگ با عقل ایرانی و طبقه وسیع نخبگان وطنی پرداخت. اتکا به نظرات غیر‌علمی و به دور از واقعیت در بخش‌هایی مثل «نوبت شما»، یکی از مهم‌ترین علائم بروز و ظهور چندین ساله پوپولیسم فرهنگی و سیاسی در این شبکه است.

در واقع هرآنچه برای مردم مهم باشد یا در دوره‌ای به آن علاقه نشان داده باشند به سرعت در برنامه‌ها و بخش‌های مختلف بی‌بی‌سی اعم از فارسی یا عربی درشت شده و مورد تایید قرار می‌گیرد… از رسوم غلط و نژادپرستانه مثل برتری عرب بر عجم یا برتری عجم بر عرب- با موقعیت‌شناسی مکانی- گرفته تا تاکید بر سرطانزا بودن امواج الکترومغناطیس- پارازیت- به دلیل فرار سوسک‌های تهران! از جوک ساختن برای دکتر شریعتی تا تاکید بر مصدق‌گرایی به عنوان اندیشه سیاسی بی‌عیب و نقص و همیشه مثبت ایرانی!

انگار نه انگار که مصدق با کمک رادیو بی‌بی‌سی بخش فارسی سرنگون شد! از باستان‌گرایی و سنت‌خواهی افراطی تا مبارزه با سنت‌‌های مثبت و ریشه‌دار ایرانی- اسلامی به نام مدرنیته و خواست مردم! چهارشنبه‌سوری با کل عوارض اجتماعی‌اش از نگاه مردم بی‌بی‌سی، سنتی ماندگار و شایسته حفظ است اما پرهیز از سقط جنین عمدی و بی‌دلیل، سنتی غیر‌قابل قبول و ضدفرهنگ است!

مبارزه با علم و عقلانیت هدف لایتغیر و شیطانی گردانندگان چنین برنامه‌هایی است که به نام تجددخواهی یا سنت‌خواهی یا حتی ملی‌گرایی از زبان مردم به عنوان خواست توده به صورت دائمی مطرح می‌شوند. آخرین حربه بی‌بی‌سی فارسی برای مبارزه با بزرگ‌ترین واقعه سیاسی تاریخ ایران آویزان شدن به محبوبیت یک عروسک است. «جیگر» در نقش یک زندانی سیاسی ممنوع‌التصویر به میدان می‌آید تا این‌بار نیز غرب با صدای بلند در برابر منافع ملی یک کشور به نام مردمگرایی بایستد! پوپولیسم برای غرب همیشه جواب می‌دهد.

گفتم یا نگفتم؟! اذعان همه دانشمندان جهان به این موضوع که در هیچ جای دنیا هنوز ثابت نشده است امواج الکترومغناطیس سبب سقط‌جنین، سرطان یا نازایی و ناباروری و میگرن و مشکلات اعصاب و روان می‌شود، بی‌فایده است چرا که دکتر معتمد بی‌بی‌سی فارسی معتقد است همه این علائم به علت پارازیت در جامعه‌شان ظاهر شده است! اگر کل نخبگان اقتصادی جهان به این نتیجه برسند که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ضروری و به نفع جامعه ماست، قطعا کافی نیست!

چون بی‌بی‌سی فارسی و وزارت خارجه انگلیس علاقه‌ای به اجرای این طرح در ایران ندارند! اسکان واحدهای پدافند هوایی در قالب موشک‌های زمین به هوا و ضدهوایی در جای‌جای شهر لندن در طول ایام المپیک کاملا منطقی، عقلایی و طبیعی است و نشان از قدرت بریتانیای «کبیر»(!) دارد اما حضور پلیس در تهران و کرج در زمان حضور سران و هیات‌های ۱۲۰ کشور جهان غیرطبیعی، مسرفانه و از روی ضعف حکومت ایران است چون مردم(!) به نوبت شما زنگ زده و چنین گفته‌اند!

وطن امروز نوشت: مردم در بی‌بی‌سی همه‌کاره هستند تا آنجا که تعیین می‌کنند «عروسی کیت و ویلیام» واقعه‌ای بسیار مهم‌تر از اجلاس عدم‌تعهد تهران است. مردم ذاتا علاقه‌مند اخبار زرد و حواشی زندگی خصوصی خانواده سلطنتی هستند نه وقایع تاریخی و تقویمی مثل «اجلاس‌های جهانی» در سطح سران! چطور ما این موضوعات ساده را درک نمی‌کنیم؟ یعنی آنها که چنین تناقضات روزانه‌ای را تشخیص می‌دهند خیلی نخبه هستند و باقی جامعه جملگی در حال ستیز با منافع ملی و واقعیات روز کشورشان هستند؟! پس چه کسانی در راهپیمایی‌های ملی و انتخابات در صحنه حاضر می‌شوند؟! «جیگر» بهانه‌ای بزرگ بود که در قالب یک گاف تاریخی عظیم پرده از عمق نخبه‌ستیزی شبکه رسمی وزارت خارجه انگلیس برداشت.

پوپولیسم بهترین واژه برای توجیه و پوشاندن «جیگر گیت» است. مردم به جنبش سبز، کیت میدلتون، جیگر، پارازیت، کورش، اوباما، گردهمایی جمهوریخواهان، سکته قلبی موسوی، نوری‌زاد، نوری‌زاده، لباس زیر ملکه، عبدالمالک ریگی، مریم رجوی، شازده رضا پهلوی و هرآنچه مورد علاقه بی‌بی‌سی باشد علاقه دارند! در واقع م ردمگرایی شعار زیبای بی‌بی‌سی برای توجیه همه گاف‌های سیاسی دولت‌های غربی است. «جیگر گیت» به تاریخ استعمار پیوست.

حتی بی‌بی‌سی فارسی با بهره‌گیری از انواع روش‌های مدیریت رسانه موفق نشد چنین خبط بزرگی را پوشش دهد چون تک‌تک مردم ایران نخبه هستند و هر یک ظرفیتی عظیم برای مدیریت رسانه در اختیار دارند. در واقع ما رسانه هستیم! مردم با جوک‌های دست اول جیگری‌شان، با اعطای لقب «سِر» به یک الاغ محبوب ایرانی، با دعوت یک خر ایرانی به مراسم شام خانواده سلطنتی و ترانسفر ۵۰ هزار پوندی وی به بی‌بی‌سی فارسی گل کاشتند. الحق که ایرانی باهوش است! خدا قوت لشکر رسانه‌ای حق!

منبع :وطن امروز

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.