حرکت بازار در جهت خلاف نرخ رسمی ارز

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

کاهش قیمت دلار در بازار در حالی اتفاق افتاد که در روزهای میانی فروردین دلالان با استفاده از تعطیلی اکثر صرافی‌ها توانسته بودند قیمت آن را تا حدودی بالا ببرند.

درحالی‌که روند تعدیل نرخ رسمی دلار در روز قبل ادامه یافت این ارز در بازار غیررسمی کار خود را با کاهش قیمت آغاز کرد. کاهش قیمت دلار در بازار در حالی اتفاق افتاد که در روزهای میانی فروردین دلالان با استفاده از تعطیلی اکثر صرافی‌ها توانسته بودند قیمت آن را تا حدودی بالا ببرند.

در روزهای ابتدای سال به‌دلیل تعطیلی اکثر صرافی‌ها میزان عرضه قدری کاهش یافته بود و این کاهش افزایش نسبی نرخ ارز را سبب شد. اما بازار در اولین روز کاری جدی بعد از تعطیلات روند نزولی به خود گرفت، کاهش قیمت دلار در حالی بود که عمده ارزها بدون تغییر قیمت کار خود را آغاز کرده بودند. در این شرایط بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را باز هم افزایش داد. با توجه به تغییرات محدودی که بانک مرکزی در سال قبل روی نرخ‌های رسمی اعمال می‌کرد، افزایش ۵۲ ریالی نرخ رسمی دلار در این روز قابل توجه بود.

به‌رغم کاهش نرخ ارز در بازار قیمت سکه بالا رفت.این افزایش تحت‌تاثیر افزایش بهای اونس رخ داد البته این تغییر قیمت محدود بود و تقویت اونس جهانی را به گونه‌ای متناسب منعکس نکرد. بعضی در بازار امیدوارند اثر افزایش اونس در بازار سکه با تاخیر منعکس شود. پیش از این نیز تغییرات نرخ اونس بعد از مدتی بازار سکه داخل را تحت‌تاثیر قرار داده و آن را قدری گرم کرده بود. در حال حاضر نگاه سرمایه‌گذاران داخلی به آینده طلای جهانی است تا شاید تقویت ادامه‌دار اونس در نهایت بازار سکه داخل را از حالت رکود خارج کند.زیرا پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده طلا در بازارهای جهانی قدری مثبت‌ شده است و کارشناسان «کیتکو» افزایش بیشتر نرخ اونس را در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند.

  • غافلگیری در برابر آمار کار آمریکا

بهای هر اونس طلا در روز ۱۲ فروردین در ادامه روند کاهشی خود به ۱۲۸۰ دلار رسید اما از بعدازظهر روز جمعه تحت‌تاثیر آمار‌های کمتر از حد انتظار وزارت کار آمریکا ارزش آن جابه‌جا شد. بهای اونس در روز قبل نیز کمی افزایش یافت تا نسبت به رقم ۱۲ فروردین نزدیک به دو درصد افزایش یابد. آمار اشتغال در آمریکا نرخ‌های برابری جهانی را نیز جابه‌جا کرد، البته تغییر نرخ‌های برابری محدود بود، ولی به هر روی یورو در مقابل دلار ۱۵/۰ درصد تقویت شد. بازارهای جهانی یک بار دیگر با دقت بیشتری به آمارهای وزارت کار آمریکا نگاه می‌کنند. بهبود وضعیت بازار کار آمریکا، همراه با بهبود وضعیت آب و هوایی، نگرانی سران «فدرال رزرو» در خصوص وضعیت اشتغال در ایالات متحده را کاهش داده بود، اما آمارهای کمتر از حد انتظاری که در ساعت ۱۷ روز جمعه، در خصوص وضعیت اشتغالزایی و بیکاری در آمریکا انتشار یافت، خوش‌بینی به حل مشکل بیکاری در این کشور را کمرنگ کرد. به هر روی بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی جدی است و این امر به مثابه تهدیدی برای طلا مطرح است. در نظرسنجی که از تعدادی از تجار آمریکایی صورت گرفت، عمدتا به افزایش نرخ بهره در زمان موعود رای دادند. این فعالان اقتصادی اظهار کردند که با افزایش نرخ بهره همکاری خود با فدرال رزرو را گسترش خواهند داد. آمارهای نسبتا ضعیف بازار کار آمریکا، بازارهای سهام را نیز تحت‌تاثیر قرار داد، شاخص عمده سهام‌ در آمریکا کاهش و در اروپا افزایش یافت، به نظر می‌رسد گزارش بیکاری آمریکا بیش از نرخ‌های برابری بازارهای سهام را تحت‌تاثیر قرار دادند. تاثیر ناآرامی‌های سیاسی اوکراین بر وضعیت بازار طلا نیز از نظر کارشناسان «کیتکو نیوز» همچنان ادامه دارد. براین اساس انتظار می‌رود هیجان در بازارهای جهانی در حال رشد است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.