حفاری در یکی از پرفشارترین مخازن گازی کشور در خلیج فارس آغاز شد

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از آغاز حفاری در میدان فرزاد A به عنوان یکی از پرفشارترین مخازن گازی در خلیج فارس خبر داد و گفت: جکت این میدان تا ۶ ماه آینده در دریا نصب می شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، محمود زیرکچیان زاده افزود: عملیات توسعه میدان فرزاد A با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری، یکی از طرح های مهم فلات قاره در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است و هم اکنون عملیات لرزه نگاری سه بعدی این میدان به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران تصریح کرد: نقشه جامع توسعه ( ام دی پی) این میدان نهایی شده و اولین جکت میدان فرزاد A تا ۶ ماه آینده نصب خواهد شد.

زیرکچیان زاده اظهار کرد: همزمان با طرح توسعه این میدان، دکل حفاری سحر ۱ نیز از سوی شرکت حفاری شمال در این میدان مستقر شده و در حال انجام عملیات حفاری است.

وی ادامه داد: فرزاد A یک میدان منحصر به فرد به شمار می رود، چون دارای فشاری ۹۶۰۰ پی اس آی بوده که بالاترین فشار در میان میدان های موجود در خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: فشار در پارس جنوبی حدود ۵۲۰۰ پوند است که فشار موجود در میدان فرزاد نشان از سختی حفاری در این میدان دارد که با همت تلاشگران صنعت نفت در حال انجام است.

محمود زیرکچیان زاده تصریح کرد: با ابتکار مهندس قاسمی، وزیر نفت و با هدف شتاب بخشیدن به روند اجرای توسعه میدان ها به ویژه میدان های مشترک برای نخستین بار در میدان فرزاد A همزمان با عملیات اکتشاف، عملیات توسعه نیز انجام می شود.

وی تصریح کرد: حداکثر سازی منافع مالی از میدان های مشترک مانند فرزاد A که با همکاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، شرکت پتروپارس و شرکت بازرگانی نفت ایران به عنوان تامین کننده مالی انجام می شود، می تواند به عنوان شاخصی برای توسعه دیگر میدان ها مورد استفاده قرار گیرد.

محمود زیرکچیان زاده اظهار کرد: در سال جاری توسعه میدان های مشترک در فلات قاره با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: توسعه فاز دوم میدان گازی سلمان با ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری یکی از اولویت های توسعه میدان های مشترک نفت و گاز در فلات قاره است که تولید و انتقال گاز این میدان توان تولیدی گاز ایران در فلات قاره را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: عملیات ساخت ایستگاه تقویت فشار سلمان به میزان ۲۰ میلیون فوت مکعب به زودی در لاوان آغاز خواهد شد.

زیرکچیان زاده افزود: پیش بینی می شود حدود ۵۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در این میدان تولید شود و با این طرح توسعه فاز دوم میدان گازی سلمان این طرح تا سال ۹۲ به بهره برداری کامل برسد.

وی با بیان این که در صورت تزریق منابع مالی جدید علاوه بر بودجه مصوب از سوی شرکت ملی نفت ایران توسعه میدان های مشترک با شتاب بیشتر انجام خواهد شد، گفت: مشارکت و سرمایه گذاری بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری می تواند صنعت نفت ایران را در مسیر پیشرفت خود یاری کند.

پیش از این مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به هدف گذاری تولید یک میلیون بشکه نفت و ۱۰ میلیارد فوت مکعب گاز در این شرکت گفته بود: با استفاده از فناوری های نوین و نیز دانش روزآمد، رسیدن به این هدف با شتابی بیشتر محقق شده و می توانیم به بهترین شکل ممکن از ذخایر نفت و گاز خود به ویژه در میدان های مشترک استفاده کنیم.

چندی پیش وزیر نفت گفت: امسال طرح های جامعی برای توسعه میدان هایی که تاکنون به تولید نرسیده اند، اجرا خواهد شد.

مهندس رستم قاسمی افزوده بود: از ابتدای امسال تا کنون برای تعدادی از این میدان ها قرارداد توسعه منعقد شده و پیش بینی می شود تا پایان سال در همه میدان ها به خصوص میدان های مشترک عملیات اجرایی آغاز شود.

وی با اشاره به این که سقف تولید نفت کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه ۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است، گفته بود: برای تحقق این امر برنامه ریزی لازم انجام شده است.

قاسمی با اشاره به برنامه توسعه میدان های گازی کشور اظهار کرده بود: ظرفیت میدان های گازی کشور بسیار خوب و با توجه به این موضوع  تولید گاز در کشور هم اکنون روزانه حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب است که این رقم تا پایان سال به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.