نصب بزرگترین جکت میدان مشترک پارس جنوبی

۲۱اردیبهشت،

آخرین جکت سکوهای تولیدی طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی که بزرگترین جکت میدان مشترک پارس جنوبی محسوب می‌شود، در موقعیت عملیاتی این فاز در آب‌های مشترک ایران و قطر در خلیج فارس نصب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا مسعودی – مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی – گفت: این سازه بزرگ دریایی پس از انتقال از یارد تاسیسات دریایی خرمشهر در موقعیت تعریف شده و در عمق ۷۲ متری نصب شد. این جکت از نوع ۶ پایه، به ارتفاع ۸۱ متر و با وزن تقریبی ۳۲۰۰ تن (با احتساب وزن شمع‌های آن) با بالاترین استانداردها رایج صنعت نفت و گاز و توسط نیروی‌های متخصص و توانمند داخلی طراحی و ساخته شده است.

او با اشاره به اینکه در فاز ۱۹ پارس جنوبی چهار سکوی اصلی و اقماری برای تولید ۵/۵۶ میلیون متر مکعب گاز پیش‌بینی شده است، افزود: با نصب جکت سکوی B، مقدمات ورود سومین دکل حفاری در فاز ۱۹ نیز فراهم شده و حفاری چاه‌های تولیدی این فاز مرزی با شتاب بیشتری پیگیری میشود.

وی گفت: دکل اول فاز ۱۹ پارس جنوبی هم اکنون در حال انجام عملیات حفاری چاه‌های توصیفی و تولیدی است و دکل دوم نیز در موقعیت سکوی ۱۹A مستقر و به زودی عملیات حفاری ۵ حلقه چاه را آغاز خواهد کرد.

در طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی حفاری ۱۵ حلقه چاه گازی پیش بینی شده است که با احتساب اختصاص بخش دوم سکوی فاز یک در مجاورت این فاز تعداد چاه‌های این طرح به ۲۱ حلقه میرسد.

با توجه به موقعیت مرزی فاز ۱۹ و استقرار آن در بخش پر فشار میدان مشترک پارس جنوبی، این فاز که در زمره فازهای دارای ۴ سکو قرار گرفته، قادر است با در اختیار داشتن تنها ۲۱ چاه عملیاتی، تولیدی معادل با دو فاز استاندارد پارس جنوبی با ۴۴ حلقه چاه گازی را داشته باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.