حواسـت باشــه چطور به من شیر می‌دی

گردآوری توسط گروه بهداشت و سلامت ممتازنیوز

حواسـت باشــه چطور به من شیر می‌دی۰ out of 5 based on 0 reviews

شیرخواران شکمو هنگام غذا خوردن تماشایی‌اند؛ خود مادران عاشق شیر خوردن فرزندشان هستند با این همه همیشه این سوال را از خود می‌پرسند که: « الان بچم راحته؟ نکنه شیر بپره تو گلوش؟»

شیرخواران شکمو هنگام غذا خوردن تماشایی‌اند؛ خود مادران عاشق شیر خوردن فرزندشان هستند با این همه همیشه این سوال را از خود می‌پرسند که: « الان بچم راحته؟ نکنه شیر بپره تو گلوش؟» این نگرانی‌ها تنها برای شیر مادر نیست، حتی اگر فرزندتان شیر خشک هم می‌خورد باید بلد باشید چطور به او شیر بدهید؛ اصلا شیر خوردن آدابی دارد، از موقعیت بدن مادر و کودک تا اینکه مادر بفهمد شیرش به‌طور صحیح خارج می‌شود یا نه؛ با خواندن این مطلب در شیردهی به نوزادان متخصص خواهید شد.

اصول شیردادن با شیشه

  •  بنشینید و فرزندتان را طوری بغل کنید که حالت نشسته داشته باشد. پشت گردنش را نگاه دارید.
  •  درحالتی که دراز کشیده به او شیر ندهید زیرا ممکن است شیر وارد گوش‌هایش شود و زمینه عفونت ایجاد کند.
  •  شیشه را به‌طور مورب بگیرید تا پستانک شیشه پر شود و کودک هوا نمکد.
  •  شیشه و تمام اجزایش را تمیز نگاه دارید. به این منظور می‌توانید آن را بجوشانید یا در ماشین ظرفشویی بشویید.
  •  شیری که آماده کرده‌اید را در یخچال نگاه داشته و اگر تا ۲۴ ساعت مصرف نکردید آن را دور بریزید.
  •  برای گرم کردن شیری که در یخچال یا فریزر بوده، شیشه محتوی شیر را تا زمانی که به دمای اتاق برسد در ظرف آب گرم بگذارید.  ابتدا چند قطره‌اش را روی پشت ساعدتان بریزید و اگر دمایش مناسب بود به فرزندتان بدهید.

آغوشی مورب

بنشینید، بالشی را روی پایتان بگذارید و فرزندتان را در آغوش بگیرید به‌طوری که بدنش کاملا کشیده باشد؛ اگر می‌خواهید از سینه راست‌تان شیر دهید بازوی راست‌تان را پشت بدن کودک قرار داده و با انگشتان دست چپ سر کودک را به سمت سینه‌تان بگیرید.

آغوشی

بنشینید و نوزادتان را طوری بغل کنید که بدنش اریب به سمت شکم‌تان بیاید آرنج‌تان را زیر سرش و کف دست‌تان را زیر باسنش بگذارید، با دست دیگرتان سینه خود را نگاه دارید. این حالت برای نوزادانی که چند وقتی است شیر خوردن را شروع کرده و دیگر مکیدن را خوب بلدند مناسب است. البته بعضی خانم‌ها می‌گویند نگاه داشتن سر نوزاد در این وضعیت سخت است.

آغوش صلیبی

 یک بالش با ارتفاع و سختی مناسب انتخاب کنید و نوزاد را به پهلو روی آن بخوابانید؛ اگر می‌خواهید از سینه چپ‌تان شیر بدهید با بازوی راست پشت و با کف دست سر کودک را نگاه دارید و بالعکس. با انگشتان دست چپ سینه‌ چپ‌تان را نگاه دارید.

دراز کشیدن به پهلو 

اگر می‌خواهید از سینه چپ‌تان شیر دهید به پهلوی چپ دراز بکشید و به تکیه‌گاهی تکیه بدهید؛ فرزندتان را هم به پهلو روبه‌روی خود بخوابانید. با بازوی راست‌تان پشت و با کف دست راست‌تان سرش را نگاه دارید؛ زیر سر خودتان و زیر بدن بچه به اندازه کافی بالش بگذارید تا فاصله‌ها تنظیم شوند. این حالت برای شب‌ها که فرزندتان با گریه‌های گرسنگی شما را بیدار می‌کند مناسب است.

۱۲ نشانه درست شیر خوردن

  1. درد ندارید. (البته ممکن است ابتدا حس غریبی داشته باشید.)
  2. لب‌های فرزندتان دور سرسینه‌تان هستند.
  3. زبان فرزندتان بین سینه و لثه پایینش است. می‌توانید لب پایینش را پایین‌تر بیاورید و موقعیت زبانش را ببینید، مراقب باشید زبانش به سقف دهان نچسبیده باشد. برای پیشگیری از این وضعیت قبل از شروع شیردهی، سینه‌تان را روی گونه‌اش بکشید تا قلقلکش بیاید و دهانش را به اندازه کافی باز کند.
  4. حداقل نیمی از هاله سینه‌تان باید در دهان کودک باشد.
  5. گوش‌هایش هنگام شیر خوردن می‌‌جنبند. این تکان‌ها ابتدای هر نوبت شیر خوردن شدید و به مرور آرام‌تر می‌شوند.
  6. صدای « اااه» یعنی فرزندتان حین شیرخوردن به‌خوبی نفس می‌کشد.
  7. اگر هنگام شیر خوردن از دهان کودک شیر بیرون بزند؛ یا درست او را به‌خود نزدیک نکرده‌اید یا شیرتان زیاد است و کودک‌تان بی‌میل.
  8. نباید صداهای عجیب غریب بشنوید در غیراین صورت احتمالا سینه‌تان درست در دهان کودک‌تان قرار نگرفته است. پس انگشت اشاره‌تان را گوشه دهان او بگذارید سینه‌تان را خارج و دوباره شروع کنید.
  9. هنگام شیر خوردن از روده کودک هورمونی ترشح می‌شود که به او آرامش می‌بخشد اگر حین شیر خوردن دست‌ها و پاهایش شل شدند یعنی دیگر سیر است؛ اگر کودکی حین شیر خوردن خوابش ببرد یعنی علاقه‌ای به شیر خوردن ندارد.
  10. لپ‌های فرزندتان باید باد کنند این حالت یعنی دهانش در حال پر شدن از شیر است. در غیراین صورت باید بدانید که او شیر را خوب نمی‌مکد.
  11. حرکت‌های فک کودک‌تان باید آرام و متناوب باشد این یعنی جریان شیر شما مداوم و کافی است. اگر کودک مکش‌های نامنظمی داشته باشد یعنی شیرتان خوب خارج نمی‌شود.
  12. چانه فرزندتان باید به سینه‌تان فشار بیاورد و بینش‌اش روی سینه‌تان باشد اگر صورت کودک به اندازه کافی به سینه‌تان نزدیک نباشد نمی‌تواند درست شیر بخورد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۱

مخالفم + ۱


دانستنی های نوزادان Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.