خاتمی هاشمی را به مهلکه هل داد

۰۶خردادماه،

اصلاح‌طلبان بر سر دو راهی؛رادیکالیسم یا عقلانیت در انتخابات……

اصلاح‌طلبان پس از عدم احراز صلاحیت هاشمی و با وجود حضور ۳ نامزد خود در صحنه، با انتخابات چه می‌کنند؟
درباره این پرسش چند دیدگاه در میان جبهه اصلاح‌طلبان و عقبه اپوزیسیونی آنها مطرح است. طیف‌های تندرو معتقدند که اساسا هاشمی را برای تقابل با نظام و بازسازی فتنه و اغتشاش سال ۱۳۸۸ به صحنه هل داده بودند و اکنون که وی امکان حضور در صحنه را ندارد، باید به همان موضع سابق تحریم انتخابات که در اسفند سال ۹۰ و در قبال انتخابات مجلس نیز اتخاذ شد بازگشت.

 اما طیف دیگر معتقدند که این مسیر به چند دلیل امکانپذیر نیست. اول اینکه تجربه سال ۹۰ نشان می‌دهد در بدترین احتمال‌ها ۶۵درصد مردم- و در احتمال‌های متعارف ۷۵تا ۸۰درصد مردم- در انتخابات شرکت خواهند کرد و این امر نشانگر انزوا و ناکامی زودهنگام اصلاح‌طلبان خواهد بود. دوم اینکه پس از اتفاقات ۴ سال پیش و تقابل تند با نظام، اصلاح‌طلبان به بیرون از فضای سیاست پرتاب شده و در موقعیت اپوزیسیون برانداز که امکان کمترین سیاست‌ورزی و فعالیت‌ سیاسی را ندارد قرار گرفته‌اند. با این فرض قرار بوده انتخابات پیش‌رو بهانه‌ای برای بازگشت اصلاح‌طلبان به داخل فضای سیاسی و امکان فعالیت باشد و در این صورت، تحریم انتخابات با وجود حضور ۳ نامزد اصلاح‌طلب نقض غرض است.

در عین حال طیفی از اصلاح‌طلبان (شامل کارگزاران و طیف هاشمی) به حسن روحانی گرایش دارند و این در حالی است که طیف دیگر شامل مشارکت و مجاهدین و مجمع روحانیون، حسن روحانی را «آدم هاشمی» و خارج از زمره اصلاح‌طلبان تلقی می‌کنند. برخی از تندروها معتقدند باید عارف و روحانی را برای انصراف با اتخاذ مواضع رادیکال تحت فشار گذاشت.

در همین حال سایت انتخاب از قول مجید انصاری عضو مرکزیت مجمع روحانیون نوشت: جبهه اصلاحات به جز هاشمی کاندیدای دیگری ندارد.
وی که رئیس ستاد استان تهران در ستاد تعطیل شده هاشمی بود، با انتقاد از رد صلاحیت هاشمی می‌گوید: کاندیدای ما آیت‌الله هاشمی بود و ما کاندیدای دیگری نداریم.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.