خانواده بنای مستحکمی در برابر سرقت جوانان

آسیب شناسان معتقدند که خانواده زیر بنای مستحکمی در برابر سرقت می باشد به طوری که خانواده با تربیت درست و آگاهی بخشی به فرزند خود می تواند به آشکاری این معضل را در جامعه کاهش دهد.

علی صفایی آسیب شناس در گفتگو با خبرنگارممتازنیوز، گفت: سرقت یکی از بی رحم ترین آسیب های اجتماعی است  و عوامل بسیاری در انگیزه و ایجاد سرقت نقش دارند از جمله این عوامل ناکامی ،حسادت، تجربه های بد دوران کودکی، طبقاتی بودن جامعه، فقر فرهنگی و غیره می باشد.

وی با اشاره به این که فقر عاطفی از عوامل مهم فردی سرقت است، گفت: کودکانی که از اختلالات عاطفی شدید رنج می برند و معمولاً در خانواده هایی رشد یافته اند که در اثر طلاق پاشیده شده اند و یا والدین خود تربیت مناسبی نداشتند و یا برای فرزند خود ارزشی قائل نمی شوند این گونه عوامل به نوبه خود شاید بتواند ارتکاب جرم را در افراد تسهیل دهد.

صفایی با اشاره به این ناکامی و محرومیت که از عوامل سرقت است و گفت: ناکامی یا محرومیت یکی دیگر از عوامل بروز سرقت است به گونه ای که خود این اصطلاحات ، زمینه ی شکست را در افراد به وجود می آورد و به عبارت دیگر وقتی انسان میل دارد به هدفی برسد به علت برخورد با موانعی چند به آن هدف دست نمی یابد، شاید این علل خود باعث شیوع فراوان سرقت در افراد گردد.

وی با اشاره به حسد و آرزوهای دور و دراز در سرقت اظهار داشت: فرد با توجه به عدم امکان دستیابی به موقعیت و منزلت دیگران به آنها حسد بورزد و چون نمی تواند به مانند صاحبان اموال، مالک آنها گردد احتمال دارد که این شخص دست به سرقت بزند تا خود را به آنها نزدیکتر کند.

وی با اشاره به این که فقر و محرومیت مهم ترین عامل سرقت است توضیح داد: فردی که دچار فقر است از لحاظ روانی احساس حقارت و مغبون بودن می کند و شاید از جامعه طلبکار شود و از سوی دیگر چون جامعه را مسئول محرومیت و فقر خود پندارد نوعی احساس انتقام کشی در او پرورش یابد و این احساس خود باعث انگیزه ی سرقت در فرد می گردد.

صفایی با اشاره به وجود خانواده که زیر بنای مستحکم در برابر سرقت است خاطر نشان کرد: اگر خانواده در تربیت و آگاهی فرزندان خود از همان آغاز تولد توجه ویژه ای داشته باشند و آن را تا دوران جوانی ادامه دهند بدون شک آن فرد تربیت دیده به این مشکلات بر نمی خورد و دچار چنین رفتار ناپسندیده ای نمی گردد./ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.