خشم مان چگونه کنترل کنیم؟

۱۰اردیبهشت،

خشم و اعصبانیت یک رویکرد طبیعی مثل جریان رودخانه است که اگر جلویش گرفته نشود ، هر چه در سر راه دارد تخریب می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ در این راستا باید یاد آور شد اگر چه خشم مثل سیل روخانه مخرب است ولی ما یاد گرفتیم که در برابر این روند طبیعی سد بزنیم و بیشترین استفاده را از آن داشته باشیم.
حال برای اینکه جلوی خشم‌مان سد بزنیم باید بدانیم که شدت و حجم خشم‌مان چقدر است، البته در این محاسبات باید برف و کولاک ناگهانی را نیز در نظر گرفت که ناگهان این سد ساخته شده فروپاشی نکند.
 در خصوص مباقبله با خشم و استفاده مفید از آن باید خود آگاهی برسی و بتوانیم خشم خود را بشناسیم، به عبارت دقیق تر خودآگاهی هیجانی یعنی فرد به احساسات و هیجانات خود در موقعیت های مختلف آگاهی داشته باشد و این وضعیت به کنترل هیجانات و احساسات ما کمک کند.

*حواسمان را پرت کنیم

گاهی بهتر است برای مدیریت خشم‌مان از شیوه های حواس پرتی استفاده کنیم. آنچه در حواس پرتی اتفاق می افتد این است که دقت و توجه ما از موضوع اصلی منحرف می گردد و موضوعات فرعی مورد توجه قرار می گیرنند. تمرکز در حین یادگیری و در ارتباط اجتماعی امری لازم و مفید است اما با اینحال موقعیت هایی هم وجود دارد که تمرکز، کارکرد طبیعی و سازگارانه خود را از دست می دهد. غرق شدن در احساس ها و هیجانات ناخوشایند از قبیل خشم، غم و … وقتی به وجود می آید که فرد تمرکز خود را بر این حالت ها قطع نکند. در اینگونه مواقع است که استفاده آگاهانه و ارادی از حواس پرتی سبب می گردد فرد از باتلاق حالت های ناخواشیند هیجانی راحت تر خلاص شود./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.