خطاهای بیمارستانی برای ۱۷ درصد از بستری‌ها در کشور

خطاهای بیمارستانی برای ۱۷ درصد از بستری‌ها در کشور

جام جم آنلاین: مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت با بیان این‌که لحاظ شدن ۲۰ استاندارد ایمنی بیمار در برنامه اعتباربخشی قابل توجه است، گفت: ۱۰ درصد بستری بیمار در کشورهای توسعه یافته با خطای بیمارستانی همراه است که این آمار در ایران به حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد می‌رسد.

حمید رواقی در همایش بین‌المللی «مدیریت ایمنی، بحران و فناوری‌های بیمارستانی»، با بیان این‌که ایمنی بیماربا مدیریت بحران، دو محور بسیار مهم در مقوله مدیریت ایمنی در بیمارستان‌هاست، افزود: وزارت بهداشت از پنج سال گذشته ارتقای ارائه خدمات بیمارستانی را مورد توجه جدی قرار داد.

 وی ادامه داد: در آن زمان اگر مدیر یک بیمارستان علاقه‌مند ارتقای خدمات بیمارستانی بود، خود به دنبال کسب گواهینامه‌های بین‌المللی چون ایزو می‌رفت؛ اما لزوم وجود مدل ارتقای کیفیت از پنج سال پیش قطعی شد که مدل حاکمیت بالینی و اعتباربخشی بیمارستانی از جمله آنهاست و از سه سال گذشته نیز آیین نامه آن به کل بیمارستان‌های کشور ابلاغ شد.

ضرورت اعتباربخشی در بیمارستان‌ها

پژوهش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد به طور متوسط هر روز یک خطای پزشکی روی هر بیمار بستری اتفاق می‌افتد. این مسأله نشانگر ضرورت کار روی ارتقای خدمات و ایمنی بیمار در بیمارستان‌هاست.

سیدمحمدصادق مهدوی، مشاور معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید: آمار و ارقام نشان می‌داد میزان اشتباهات در بیمارستان‌ها بالاست. با توجه به این‌که ایمنی بیمار بشدت در مخاطره بود، رویکرد ارتقای کیفیت در بیمارستان‌ها به سمت اعتباربخشی رفت.

وی ادامه می‌دهد: رضایت‌مندی و ایمنی بیمار باید در این ارزیابی‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت. تدوین استانداردهای اعتباربخشی در کشور ایران از حدود چهار سال پیش آغاز شد و بیمارستان‌ها در سال‌‌جاری موظف به استقرار این استانداردها شدند.

مهدوی با بیان این‌که اکنون ۱۴۰ کشور دنیا به دنبال پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان‌های خود هستند، می‌گوید: در مجموع ۶۰ کشور دنیا نیز موفق به ارزیابی و درجه‌بندی بیمارستان‌های خود بر حسب استانداردهای اعتباربخشی شده‌اند.

بیمارستان‌های دوستدار ایمنی

برنامه بیمارستان‌های دوستدار ایمنی، برنامه‌ای است که از سوی سازمان جهانی بهداشت تدوین شده است. بر همین اساس ده بیمارستان، اجرای طرح بیمارستان‌های دوستدار ایمنی را به صورت پایلوت در کشور اجرا کردند و در نهایت در یکصد بیمارستان مستقر خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت نیز با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین مباحث حاکمیت بالینی، مدیریت خطر است، اظهار کرد: توجه مدیریت خطر به ایمنی بیمار معطوف است.

رواقی با اشاره به این‌که مدیریت خطر طی سه سال گذشته با روند خوبی در بیمارستان‌های کشور پیش رفته است، عنوان کرد: همین که کادر بیمارستان پذیرفته‌اند که از خطا مصون نیستند، توفیق قابل توجهی است.

رواقی گفت: در کشوری قرار داریم که ۳۰ نوع بلایای مشخص را در خود دارد. به عنوان مثال بیمارستان‌هایی در کشور داریم که روی گسل فعال زلزله قرار دارند؛ پس بیمارستان‌ها علاوه بر این‌که در مواقع اورژانسی و هنگام بروز بلایا خودشان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند، باید به بیماران هم خدمات ارائه کنند. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.