خطوط لوله نفت ایران ۳۵ساله شدند/ اجرای بزرگترین طرح پیگرانی هوشمند لوله‌های نفت

علی زیار در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت نگهداری، تعمیر، بازسازی و بازرسی فنی خطوط لوله و تاسیسات انتقال نفت خام و فرآورده نفتی کشور، گفت: این عملیات تعمیراتی سالانه و مطابق با یک برنامه زمان بندی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اعلام اینکه برای انجام این پروژه عظیم طرح‌هایی همچون پیگرانی هوشمند، اسکن و بازرسی فنی در سطح شبکه سراسری خطوط لوله نفت و فرآورده نفتی اجرایی می شود، تصریح کرد: بر این اساس در ۲ فاز در سال‌های گذشته حدود ۹۰۰۰ کیلومتر از خطوط لوله نفت و فرآورده نفتی کشور مورد عملیات پیگرانی هوشمند قرار گرفت.

 

به گفته این مقام مسئول، با انجام این عملیات گسترده تمامی نقاط ضعف، آسیب پذیر، نقاط خوردگی داخلی و خارجی، مقاوم سازی و تعویض خطوط لوله فرسوده در سطح شبکه سراسری خطوط لوله نفت انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه به زودی با انجام یک مناقصه عمومی فاز سوم پیگرانی هوشمند در سطح شبکه خطوط لوله و مخابرات نفت انجام می شود، بیان کرد: قصد داریم در فاز سوم در ۶۰۰۰ کیلومتر از خطوط لوله نفت و فراورده نفتی کشور پیگرانی هوشمند را اجرایی کنیم.

 

زیارهمچنین در پاسخ به این سئوال مهر که هم اکنون شبکه خطوط لوله نفت ایران چند سال قدمت دارد؟ توضیح داد: عمر شبکه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده نفتی به عوامل متعددی بستگی دارد که شرایط تعمیر، نگهداشت، جنس خطوط لوله، وضعیت آب و هوا و خاک در کارآیی این شبکه تاثیر گذار است.

 

وی با یادآوری اینکه نمی‌توان برای یک خط لوله یک مدت استفاده از نظر زمانی تعیین کرد، تاکید کرد: چنانچه دوره‌های تعمیرات، بازسازی و نگهداشت مطابق با استاندارد انجام شود طول عمر خطوط لوله افزایش پیدا می‌کند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی برخی از خطوط لوله نفتی کشور عمر بالای ۵۰ سال دارند اما کوچکترین مشکل فنی و عملیاتی برای انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی ندارند، اعلام کرد: انجام صحیح و به موقع تعمیرات، بازسی فنی علاوه بر افزایش پایداری شبکه انتقال منجر به جابه جایی مطلوب فرآورده های مختلف نفتی می شود.

 

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر متوسط عمر شبکه انتقال نفت و فرآورده  نفتی کشور به ۳۰ تا ۳۵ سال رسیده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.