خلیج‌فارس نماد همگرایی ایرانیان

جام جم آنلاین: خلیج‌فارس نامی است به جای‌مانده از روزگاران کهن، از آن هنگام که تاریخ بشر ثبت شد و جغرافیا به عنوان یکی از علوم قابل تحقیق باستان اهمیتی یافت، این پهنه آبی را با نام پارس می‌شناختند.

نام خلیج‌فارس جزو چهار دریای شناخته‌شده‌ای بود که به اعتقاد یونانیان کهن همگی از یک اقیانوس عظیم پدید آمده‌اند؛ اینها بسیار پیش از آن بوده که داریوش هخامنشی در کتیبه‌های خود از دریای پارس سخن بگوید.

این نام پرتوافکن میراث گرانسنگی است که نیاکانمان با سنت‌ها و آیین‌های خویش درهم آمیخته و با پوششی از باورهای ژرف دینی و اعتقادی از خود به یادگار نهاده‌اند.

در ادوار تاریخی میانی و معاصر این نام مکرر در تمامی کتب مورخان، جغرافی‌نویسان و سیاحان اسلامی و غیرمسلمان معرفی و به کار برده شده است و امروزه هم استفاده از نام خلیج‌فارس در عرصه‌های مختلف علمی، تجاری، دیپلماتیک و حتی نظامی در سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف دنیا خصوصا غرب و آمریکا متداول و رایج است.

اما پرسش اینجاست، باتوجه به تمام اسناد، مدارک و شواهد موجود چرا تحریف نام خلیج‌فارس صورت گرفت؟

برای تداوم جریان انرژی و توسعه اقتصاد جهانی جایی به اهمیت خلیج‌فارس نیست. وجود غنی‌ترین و متمرکزترین ذخایر و میدان‌های نفت و گاز در منطقه که حدود دوسوم از کل ذخایر کشف‌شده جهان است، استعمارگران را برآن داشت در جهت توجیه حضور خود در منطقه،‌ با ترفندهای مختلف سعی در بحران‌آفرینی کنند.

طی سال‌های اخیر سلطه‌گران غربی و در راس آنها آمریکا با هدف کنترل و تسلط بر شریان حیاتی نفت به کشورهای مختلف خصوصا هم‌پیمانان خود و همچنین تقابل با قدرت‌های نوظهور در عرصه جهانی و به دست آوردن دیگر منافع کلان همواره درصدد تحکیم موقعیت و جایگاه خود در این منطقه حساس بوده‌اند.

بروز چند جنگ فاجعه‌آمیز طی سال‌های گذشته، ایجاد ترتیبات امنیتی و نظامی از جمله نیروی واکنش سریع، شورای همکاری خلیج‌فارس، تشکیل نیروی سپر جزیره، تاسیس پایگاه‌های متعدد نظامی و … همگی گویای این واقعیت است که آنها هیچ‌گاه رضایت نخواهند داد این منافع با تهدید مواجه شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اعلام سیاست نفی هرگونه سلطه‌طلبی، دنیای غرب به‌ویژه آمریکا منافع خود را در منطقه با تهدید جدی مواجه دید.

نیکسون، رییس‌جمهور اسبق و یکی از نظریه‌پردازان آمریکا مهار ایران و سدسازی در برابر نفوذ آن در داخل و خارج از خلیج‌فارس را به عنوان یکی از راهبردهای اساسی دولت آمریکا برشمرد و پس از آن بود که محاصره اقتصادی، تحمیل جنگ علیه ایران، ‌انزوای کشورمان در عرصه بین‌الملل، لشکرکشی ناتو به خلیج‌فارس، ‌ایجاد بحران‌های داخلی و ناامنی‌های مرزی، تصویب قطعنامه‌های ضدایرانی حقوق بشر، اتهام تولید سلاح‌های شیمیایی و اتمی به ایران و اعمال انواع تحریم‌ها شکل گرفت و تاکنون ادامه دارد.

با وجود همه فشارها و محدودیت‌های اعمال شده، جمهوری اسلامی ایران به مسیر رشد و تعالی و بالندگی خود ادامه داد و به عنوان الگویی کارآمد برای بسیاری از کشورهای در خط مبارزه با سلطه مطرح شد.

بی‌تردید تحریف نام خلیج‌فارس نوعی انتقام‌گیری از مردم ایران و در جهت وارد کردن خدشه به هویت فرهنگی و تاریخی این ملت بزرگ است بنابراین ضروری است برای حفظ و صیانت از آن به نحو متمایزی عمل کنیم.

توجه بیشتر به این بخش از کشور عزیزمان که از مواهب گسترده خدادادی برخوردار است، باید با رویکردی جدید و درکی عمیق همراه باشد و با در نظر گرفتن مزیت‌های موجود از جمله سواحل طولانی، جزایر متعدد و تسلط بر تنگه هرمز با اتخاذ روش‌های موثر و کارآمد در تدوین استراتژی کلان برای آن همت گماریم.

خلیج فارس، میراث مشترک، نشانه فرهنگی و هویتی و نماد همگرایی ایرانیان با هر نوع تفکر و گرایش سیاسی است، در زمانه‌ای که دنیای استکبار تمام تلاش خود را در جهت تهدید منافع ملی ایران بکار گرفته است و حال که بنا به فرموده رهبر فرزانه‌مان در شرایط بدر و خیبر قرار داریم، ضروری است با خروشی ملی اصالت و صلابت فرهنگی و هویت کشورمان را در خصوص آن متجلی ساخته و روز ملی خلیج‌فارس را فرصتی برای تحکیم وحدت ملی به حساب آوریم. ان‌شاءالله.

احمد مهدوی – مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان شمالی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.