خواسته کشاورزان: افزایش تعرفه واردات برنج در فصل برداشت

در حالی که وزارت تجارت میزان نیاز به واردات برنج را سالانه ۸۰۰ هزار تن اعلام کرده اما آمار گمرک نشان می‌دهد سال گذشته یک میلیون و ۵۱۳ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شد که حدود دو برابر نیاز به واردات بوده و این امر به برنج داخلی و بازار آن لطمه وارد می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با توجه به گفته وزارت جهاد کشاورزی که میزان مصرف سرانه برنج برای هر نفر کمتر از ۴۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده سالانه نیازمند سه میلیون تن برنج هستیم.

 

دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این میزان در شالیزارهای کشورمان تولید می‌شود و ۷۰۰ هزار تن باقی مانده باید از طریق واردات تامین شود اما هر ساله میزان واردات بیش از نیاز بوده و در شرایطی که انبارهای کشورمان مملو از برنج وارداتی است و همچنین در فصل برداشت محصول داخلی هستیم درهای واردات به روی برنج‌های خارجی باز است.

 

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۹ یک میلیون و ۹۱ هزار تن برنج وارد کشور شد که این میزان واردات در سال گذشته با ۳۸٫۷۵ درصد افزایش به یک میلیون و ۵۱۳ هزار تن رسید که ۷۱۳ هزار تن آن بیش از آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان کسری کشور عنوان کرده بود، وارد شد و باعث گلایه کشاورزان شد.

 

امسال نیز طی چهار ماهه نخست با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۶۸ هزار تن برنج وارد شد.

 

از سوی دیگر در حالی که هر ساله براساس ابلاغ سازمان توسعه تجارت در فصل برداشت (از اول مرداد تا پایان دی) واردات با تعرفه ۹۰ درصد انجام می‌شود، امسال برخلاف سال‌های گذشته همزمان با آغاز فصل برداشت برنج، تعرفه واردات افزایش نیافت و همچون دیگر ایام سال ۴۵ درصد لحاظ شد که این اقدام بنا به درخواست معاونت توسعه‌ بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از کاهش عرضه در بازار و کاهش ذخایر برنج صورت گرفته است.

 

این در صورتی است که کشاورزان انتظار دارند تولید داخل آن هم در سال تولید ملی و فصل برداشت مورد اولویت و حمایت قرار گیرد.

 

در این زمینه دبیر انجمن برنج ایران با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات بی رویه این محصول گفت: با توجه به میزان برداشت برنج‌های ارقام پرمحصول و کشت دوباره توسط برنج‌کاران میزان تولید برنج حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزارتن برآورد می‌شود.

 

جمیل علیزاده شایق تصریح کرد: در شرایط فعلی نیاز به واردات ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتن برنج داریم.

 

وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بهتر است دلایل واردات برنج را صریحا به مردم اعلام کند، گفت: به عنوان مثال، مسئولان ذی‌ربط در این وزارتخانه به صورت شفاف به مردم اعلام کنند دلیل واردات برنج یا گندم از هند چیست؟

 

به گفته وی درصورت تداوم روند بی رویه واردات برنج به کشور آسیب جدی به تولیدکنندگان این بخش در سال تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی وارد خواهد شد.

 

همچنین غلامرضا خانکشی‌پور ـ عضو موسسه تحقیقات برنج ـ معتقد است که میزان مصرف برنج در ایران بیش از استاندار جهانی است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن برنج خارجی نباید وارد شود چراکه واردات بیش از این میزان، بازار داخلی را مختل می‌کند.

بازرگانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.