خودکفایی ایران در زمینه تولید محلول های همودیالیز/ یک چهارم صرفه جویی ارزی با تولید این محصولات

۱۵ام بهمن ،

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی دارو گفت:با توجه به تلاش های انجام شده وابستگی کشور از واردات پودرهای بی کربنات کاهش می یابد.

دکتر عبدی زاده، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در توضیح افتتاح خط تولید محلول های همودیالیز گفت: پودرهای بی کربنات مورد نیاز دستگاه های دیالیز که قبلا از خارج از کشور وارد می شدند به همراه کاتریج های بی کربنات دستگاه های دیالیز در حال حاضر در کشور تولید می شوند.

وی در ادامه افزود: به موازات این کارخانه با یک کارخانه دیگر پودرهای بی کربنات را تولید می کند و با توجه به تلاش های انجام شده وابستگی کشور از واردات کاتریج ها کاهش می یابد.

وی دربارهٔ افتتاح خط تولید محلول های همودیالیز گفت: در تولید این محلول ها خودکفا هستیم زیرا کارخانجات دیگری در کشور به تولید این محلول پرداخته اند و این خط تازهی است که به مجموعه خطوط کارخانجات کشور اضافه شده است.

عبدی زاده در توضیح میزان ارزبری این خط تولید گفت: در بحث دیالیز و یارانه بیماران خاص و همچنین پودرهای بی کربنات و محلول های همودیالیز در سال، بالای ۵۰ میلیارد هزینه می گردد که با توجه به تولید داخلی این محصولات میزان ارزبری تا یک چهارم کاهش می یابد.

وی در ادامه افزود: هم اکنون در زمینه محلول های همودیالیز کاملا خودکفا شده ایم و آمادگی صادرات به کشورهای دیگر را داریم، اما در زمینه پودر بی کربنات و کاتریج بی کربنات اولویت اول تأمین نیاز داخل کشور است.

عبدی زاده در توضیح میزان تولید کاتریج بی کربنات گفت: میزان نیاز کشور به کاتریج بی کربنات ماهانه سه و نیم میلیون بسته است که ظرفیت تولیدی کارخانه به سه میلیون بسته می رسد که در موازات تولید، افزایش بسته بندی را خواهیم داشت تا بتوانیم کل بازار کشور را پوشش دهیم.

وی در توضیح کیفیت پودرهای کاتریج بی کربنات گفت: این پودرها تمام استانداردها و مراحل آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته اند و تمام تائیدیه ها را دریافت کرده اند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.