خورشت باقالا

۵شنبه ۱۱م آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

مواد لازم :

باقلای بدون پوست=یک کیلوگرم

گوشت لخم=نیم کیلوگرم

پیاز =یک عدد

شوید تازه خرد‌شده= ۳۰۰ گرم

سیر =۴ حبه

نمک و فلفل= iبه میزان لازم

زردچوبه=یک قاشق چایخوری

پودر زعفران=یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه :

۱ – ابتدا شوید را پاک نموده، خوب بشویید. سپس داخل سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. بعد آن را ریز خرد نمایید.

۲ – در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس شوید خرد‌شده را iبه آن اضافه نمایید و کمی تفت دهید. در این فاصله، سیرها را نیز پوست کنده و ریز خرد نمایید. سپس iبه همراه شوید سرخ نمایید. در پایان، شعله اجاق‌گاز را خاموش نمایید و مواد تفت ‌داده ‌شده را کنار بگذارید.

۳ – پیاز را iبه ‌صورت خلالی خرد نمایید. در یک قابلمه مناسب، مقداری روغن بریزید و بگذارید داغ شود. سپس پیاز را اضافه نمایید و iبه ‌طور کامل تفت دهید. البته هنگام سرخ شدن پیاز، نمک و فلفل و زردچوبه را هم iبه آن اضافه نمایید.

۴ – از طرف دیگر، گوشت را پاک نموده و بعد از شستن iبه ‌صورت قیمه‌ای خرد نمایید. سپس iبه قابلمه حاوی پیاز داغ بیفزایید. حالا iبه مخلوط گوشت و پیاز حدود ۲ تا ۳ لیوان آب‌جوش اضافه نمایید و در ظرف را بگذارید تا گوشت iبه‌طور کامل بپزد.

۵- باقلا را iبه همراه شوید، سیر خرد‌ شده و کمی نمک iبه مخلوط گوشت و پیاز اضافه نمایید. سپس حرارت را کم نمایید تا خورش جا بیفتد که معمولا حدود ۴۵ دقیقه وقت می‌برد.

۶- بعد از جا افتادن خورش می توانید کمی محلول زعفران(یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر زعفران را در یک استکان آب جوش حل نمایید) iبه آن اضافه نمایید.

* نکته :

بعضی‌ها در مراحل پایانی پخت این خورش، تخم‌مرغ نیز iبه ‌آن می‌افزایند. iبه این ترتیب که با توجه iبه این میزان مواد، زرده و سفیده دو عدد تخم‌مرغ را از هم جدا نموده، ابتدا سفیده تخم‌مرغ ها را iبه خورش اضافه می‌کنند و همان‌طور که قابلمه روی شعله اجاق‌گاز قرار دارد، هم می‌زنند تا سفیده‌ها با مواد مخلوط شوند و بپزند. سپس زرده‌ها را روی خورش می‌ریزند و با گذاشتن در قابلمه، ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر می‌کنند تا زرده‌ها سفت شوند و در پایان iبه‌همین صورت سرو می‌کنند.


Ashpazonline.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.