داشتن برنامه تغذیه ای برای روزه داری ضروری است

فروزان صالحی در گفت و گویی افزود: افراد باید قبل از آغاز ماه مبارک رمضان،‌ در مورد شرایط فردی و تاثیرات روزه بر سلامتی با پزشک خود مشورت کنند و برنامه ریزی مناسبی برای غذا و خواب داشته باشند و حتی الامکان سعی کنند که برنامه غذایی جدید به گونه ای باشد که منجر به افزایش وزن نشود.

وی ادامه داد: سحری یکی از وعده های غذایی اصلی در ماه مبارک رمضان است و بسیاری از پزشکان و متخصصان تاکید ویژه ای بر خوردن سحری دارند و برای این وعده غذایی بهتر است غذاهای حاوی کربو هیدرات های پیچیده، میوه، سبزیجات و آب کافی مصرف شود زیرا کربوهیدرات های پیچیده دیرهضم هستند بنابراین احساس گرسنگی کمتری در طول روز ایجاد می شود که شامل برنج، مرغ، ماهی، سویا،‌ گوشت، تخم مرغ، میوه تازه و سبزیجات می شود.

وی تصریح کرد افراد باید از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، ادویه دار و حاوی قند بالا خودداری کرده و در هنگام سحر از خوردن مواد غذایی در حجم بالا بپرهیزند و همچنین از نوشیدن چای زیاد، اجتناب کنند، زیرا کافئین موجود در چای، باعث دفع مقادیر زیادی آب و نمک های معدنی مورد نیاز بدن می شود.

به گفته این متخصص تغذیه، بهتر است در طول سحر آب کافی نوشیده که نوشیدن دو لیوان آب توصیه می شود و از خوردن نمک، فلفل و ترشی جات خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی، صالحی خاطرنشان کرد خوردن چند خرما و یا کشمش و مقداری عسل در انتهای سحر بسیار مناسب است و پس از خوردن سحری نخ دندان و مسواک زدن را فراموش نکنند همچنین برای خوشبو ماندن دهان، قسمت داخلی لب ها، بالای دهان و زبان را نیز مسواک کنید.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۱۳۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.