دانشگاه شیکاگو بیش از ۳۰ هزار لوح هخامنشی را به ایران بازگردانده است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ایرانی ها اسامی شگفت انگیزی در کتیبه ها دارند

اسم هایی بود که هرودوت مورخ معروف در منابع خودش آورده است به طور مثال اسم‌هایی از آسیای صغیر که درست مانند همان اسم ها در الواح نیز آمده است. این موضوع یک موضوع شگفت انگیز است.

رئیس مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو دربارهٔ توقیف الواح هخامنشی گفت: ما باستان شناس هستیم و الواح هخامنشی نیز موارد مطالعاتی ما می باشند. موسسه شیکاگو تعداد بسیاری از الواح را بعد از مطالعه به ایران برگشت داده و بقیه الواح نیز امانتی می باشند تا روی آنها مطالعه انجام دهیم و به ایران بازگردانیم.
گیل استاین که به دعوت انجمن باستان شناسان دانشگاه تهران برای شرکت در همایش بین المللی باستان شناسان جوان به تهران آمده است به خبرنگار مهر گفت: نمی توانم آمار دقیقی از تعداد الواح هخامنشی که در موسسه شیکاگو قرار دارد بدهم چون مسئولیت این الواح بر عهده فرد دیگری در این موسسه است. همچنین بیشتر این الواح شکسته و در قطعات کوچک می باشند اما بهترین تخمینی که می توانم بزنم این است که بین ۶ تا ۷ هزار لوح با تکه های بزرگ وجود دارد. این الواح از زمانی که وارد شیکاگو شده اند تاکنون در حال مطالعه می باشند و به عنوان یک امانت در دهه ۱۹۳۰ به آمریکا فرستاده شدند.
گیل استاین گفت: ما باستان شناس هستیم و الواح هخامنشی نیز موارد مطالعاتی ما می باشند منتها در رسانه های ایران معمولا صحبت هایی می گردد که متاسفانه دقیق نیستند.  گویا از صراحت و درستی این قضیه خبر ندارند. موسسه تعداد بسیاری از الواح را بعد از مطالعه به ایران برگشت داده است و بقیه الواح نیز امانتی می باشند تا ما روی آنها مطالعه انجام دهیم و به ایران بازگردانیم. بیش از ۳۰ هزار الواح به ایران تاکنون برگشت داده شده است و من در سال ۲۰۰۳ حدود ۳۰۰ لوح کامل را که مورد مطالعه قرار گرفته بود به ایران برگشت دادم به قول و موافقتی که بین ایران و دانشگاه شیکاگو انجام شده است متعهد هستیم.
وی گفت: چند هزار لوح تاکنون مطالعه شده و عکاسی پیشرفته روی آن انجام شده است تا این الواح و مهر روی آنها ثبت شود و اطلاعات آنها برای همگان در جهان قابل دسترس باشد. پروژه ای در این موسسه برای الواح تخت جمشید تعریف شده که شامل یک گروه بین المللی با حضور دانشمندان سراسر جهان است. باور دارم نسل دیگری از دانشمندان در این پروژه تربیت می شوند که این کار را ادامه می دهند و می توانند زبان این الواح را بخوانند.
 
استاین یکی از اهداف سفرش به ایران را مذاکره با رئیس سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: این مذاکره برای بهبود همکاری بین موسسه شیکاگو و ایران و تربیت نسلی از کارشناسان در آمریکا ، ایران و اروپاست که بتوانند خط عیلامی را بخوانند. من و آقای نجفی دربارهٔ اینکه چطور می گردد به این اهداف رسید، صحبتهایی کرده ایم.
تبادل دانشجو بین ایران و شیکاگو
رئیس موسسه شیکاگو ادامه داد: دانشگاه و موسسه شرق شناسی شیکاگو بیش از ۸۰ سال است که با ایران همکاری می کند و این همکاری شامل تمام جوانب مطالعاتی دربارهٔ ایران می گردد که منظور باستان شناسی و زبانهای باستانی است و از لحاظ دوره ای نیز همه دوره ها را چه از دوره عصر سنگ تا دوره اسلامی شامل می گردد. با موزه ملی ایران نیز همکاری داریم و سعی می کنیم در هر سه زمینه باستان شناسی، زبانهای باستانی و موزه ها همکاری ها توسعه پیدا کند. به عنوان مثال دکتر علیزاده یک سال است که به دسته بندی سفالها اقدام کرده است که طی این اقدام دانشجویانی تربیت شده و یاد گرفته اند که چطور سفالها را طبقه بندی کنند.
وی گفت: دانشجویان ایرانی نیز می توانند از اطلاعات مجموعه کارهای آقای علیزاده دربارهٔ سفالها استفاده کنند مورد دیگر همکاری با موسسه برای انجام حفاری های باستان شناسی مختلف است که می توان در این حفاریها تکنیکهای مختلف علمی را نیز یاد بگیرند. سعی می کنیم راههایی پیدا کنیم که دانشجویان ایرانی برای یادگیری زبان اسلامی به شیکاگو بیایند و متقابلا دانشجویان آمریکایی به ایران برای یادگاری موضوعات دیگر سفر کنند.

شگفتی های الواح هخامنشی

وی ادامه داد: بایگانی الواح تخت جمشید بسیار شگفت انگیز است و مانند آن وجود ندارد و موارد جالب توجه در آن بسیار بسیار است. برای من نکته جالب در این الواح زمانی است که در دو متن نوشتاری از دو فرهنگ متفاوت روابطی پیدا می گردد که هر دوی آنها به یک موضوع مشترک اشاره می کنند به عنوان مثال اسم هایی بود که هرودوت مورخ معروف در منابع خودش آورده است به طور مثال اسم‌هایی از آسیای صغیر که درست مانند همان اسمها در الواح نیز آمده است. این موضوع یک موضوع شگفت انگیز است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.