دانش آموختگان نخبه، بورسیه دکتری می شوند

جام جم آنلاین: براساس مصوبه «راهکارهای بهبود وضعیت نخبگان و استعدادهای برتر» که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود، توسط رئیس جمهور ابلاغ شد،دانش آموختگان نخبه، بورسیه دکتری داخل کشور می شوند.

دکتر سعید سهراب پور، قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص مصوبه «راهکارهای بهبود وضعیت نخبگان و استعدادهای برتر» گفت: این مصوبه در هشت ردیف در هفتصد و ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و از سوی رئیس جمهور برای اجرا به بنیاد ملی نخبگان و وزارتین علوم و بهداشت ابلاغ شده است.

وی با تشریح این مصوبه افزود: بنیاد ملی نخبگان تعدادی از دانش آموختگان کارشناسی ارشد که در بنیاد دارای پرونده هستند را به صورت مازاد بر سهمیه دانشگاه و بدون آزمون دکتری در قالب بورس به دانشگاه‌ها معرفی می‌کند و دانشگاه‌ها نیز از حمایت بنیاد بهره‌مند می‌شوند.

سهراب پور با اشاره به این که دانشگاه‌هایی که نخبگان را به صورت بورسیه در مقطع دکتری می‌پذیرند، هیچ تعهدی در قبال استخدام آنان ندارند، گفت: جذب نخبگان به عنوان هیات علمی در دانشگاه‌ها بر اساس مصوبه مذکور در دبیرخانه جذب نخبگان – ذیل هیات عالی جذب مستقر در بنیاد – انجام می‌شود و نخبگان با تایید علمی بنیاد و تایید صلاحیت عمومی توسط هیات مرکزی جذب به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها معرفی می‌شوند.

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان درخصوص جذب نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان خاطرنشان کرد: طبق این مصوبه مقرر شد، برای جذب و فراهم شدن بسترهای اشتغال و کارآفرینی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در شرکت‌های دانش بنیان، بسته‌های حمایتی تدوین شود.

سهراب پور ادامه داد: همچنین برای حمایت از دانشگاه‌های نخبه پرور، مبلغ دو هزار میلیارد ریال در قالب بودجه سال ۹۱ پیش بینی شده تا با نظارت بنیاد و براساس درخواست دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی هزینه شود.

وی با اشاره به مهلت داده شده در مصوبه «راهکارهای بهبود وضعیت نخبگان و استعدادهای برتر» به وزارتین علوم و بهداشت برای رتبه بندی و استانداردهای رفاهی و زیرساختی آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها گفت: در این مهلت شش ماهه این دو وزارتخانه موظفند نتیجه رتبه بندی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند، زیرا هر گونه افزایش کمی و تعیین ظرفیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای دانشگاه‌های نخبه پرور منوط به رعایت این استانداردها است.

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: این مصوبه بنیاد را به عنوان یک نهاد پژوهشی، متولی اصلی سیاستگذاری و مدیریت امور نخبگان و استعدادهای برتر معرفی کرده است که مصوبات هیات امنای آن توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شود و سایر نهادهای ذیربط موظف به همکاری در اجرای سیاست‌ها و مقررات و همچنین برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در خصوص اجرای مصوبات آن هستند.(باشگاه خبرنگاران)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.