دخل و خرج احزاب فرانسه در انتخابات مجلس ملی+ جدول

زهرا خدایی
دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه دیروز (یکشنبه) برگزار شد. هرچند نتایج و حتی درصد کرسیهای اکتسابی بعد از اعلام نتایج دور اول تا حدی مشخص شد، اما دور دوم، مرحلۀ نهایی و همچنین تعیین کنندۀ جزئیات دقیق تری در خصوص تقسیم کرسی های مجلس ملی است.  در این دور از انتخابات مجلس ۶۶۱۱ نامزد برای کسب ۵۷۷ کرسی مجلس ملی با یکدیگر رقابت کردند. جدای از همۀ آمار و ارقامی که از هفتۀ پیش تاکنون در خصوص جزئیات انتخابات دو مرحله ای مجلس ملی از سوی رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده، نکتۀ قابل توجه که از نگاه برخی از رسانه ها پنهان نمانده، هزینه ها و سرمایه گذاریهای احزاب است. مجلۀ پرتیراژ فرانسوی نوول آبزرواتور در مقاله ای ضمن بررسی هزینه هایی که از سوی احزاب و رسانه ها صورت گرفته، می آورد:” برای احزاب تنها کسب ۱۲٫۵ درصد آراء ثبت نام کنندگان به منظور راهیابی به دور دوم هدف نیست، برای احزاب کوچک و بزرگ مهم اینست که رأی خود را در ۵۰ حوزۀ انتخاباتی به ۱% برسانند که در واقع هزینۀ آن برای هر یک رأی می شود ۱،۶۸ یورو.
اما ظاهراً در این دور از انتخابات پیروزی قاطع سوسیالیست ها و آراء بالای آنها تا حد زیادی در هزینه های این حزب صرفه جویی به همراه داشت. به طوری که سوسیالیست ها به تنهایی با کسب ۷٫۶۱۸٫۹۹۶رأی در دور اول انتخابات توانستند به میزان ۱۲٫۷۹۸٫۷۸۷ یورو پس انداز کند و در صورتی که بتوانند ۳۰۰ نماینده را روانۀ مجلس کنند، در حدود ۱۲٫۶۶۸٫۵۰۵ یوروی دیگر را پس انداز کرده اند؛ مبالغی که می تواند برای سرمایه گذاری و برنامه های بعدی حزب مفید باشد. اما این حساب و کتاب ها برای همۀ احزاب به این آسانی نیست. به خصوص اینکه برخی از آنها باید بر روی آراء حزب متحد خود تکیه کنند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که احزاب و جریانها سالیانه مبالغی به عنوان کمک مالی از سوی دولت دریافت می کنند که می تواند به برنامه ریزی ها و سرمایه گذاریهای آنها کمک کند.
در جدول ذیل میزان آراء اکتسابی هر یک از احزاب در دور اول انتخابات مجلس ملی در سال ۲۰۱۲ و میزان کمک مالی دولت به آنها را مشاهده می کنید:

ردیف

حزب

آراء بدست آورده در دور اول انتخابات مجلس ملی

کمک سالیانۀ دولت به احزاب

( به یورو)

۱

سوسیالیست

۷۶۱۸۹۹۶

۱۲۷۹۸۷۸۷

۲

اتحاد برای جنبش مردمی(اوام پ)

۷۰۳۷۲۶۸

۱۱۸۲۲۶۱۰

۳

جبهۀ ملی(راست افراطی)

۳۵۲۸۶۶۳

۵۹۲۸۱۵۴

۴

جبهۀ چپ

۱۷۹۳۱۹۲

۳۰۱۲۵۶۲

۵

اروپای محیط زیست-سبزها

۱۴۱۸۲۶۴

۲۳۸۲۶۸۴

۶

حزب میانه برای فرانسه

۵۶۹۸۹۷

۹۵۷۴۲۷

۲۶۳۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.