درخواست کاخ سفید از انگلیس برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا

۲۲م دیماه ،

Reuters-8.jpg

در میان افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دولت آمریکا علنا اعلام کرد، واشنگتن تمایل دارد تا انگلیس را به عنوان بخشی از این اتحادیه ببیند؛ امری که بسیاری آن را دخالت کاخ سفید در امور ملی دولت لندن می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، اظهارات دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش از سخنرانی دیوید کامرون، اول وزیر انگلیس دربارهٔ تعهد به اجرای یک همه‌پرسی در خصوص ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

فیلیپ گوردون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا در وزارت خارجه اخطار داد در صورتی که انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کند یا نقشش را در آن کم‌رنگ کند، عواقب و پیامدهای بسیاری این امر به دنبال خواهد داشت.

وی در جریان سفر خود به لندن که روز چهارشنبه هفته قبل صورت گرفت، افزود: ما از رویکردهای همه‌جانبه اتحادیه اروپا به همراه انگلیس به عنوان یکی از اعضا استقبال می‌کنیم. ما زمانی از وجود اتحادیه اروپا سود می‌بریم و بهره‌مند می‌شویم که این اتحادیه متحد باشد و یک صدا سخن بگوید و بر منافع ما در سراسر جهان و در داخل اروپا متمرکز باشد. ما خواهان اقدام قدرتمند انگلیس در داخل این اتحادیه هستیم. چرا که این موضوع جزئی از منافع آمریکا محسوب می‌شود.

مقام‌های واشنگتن در هفته‌های اخیر نگرانی‌های مشابهی را در خصوص احتمال خارج رفتن انگلیس از اتحادیه اروپا و برگزاری همه‌پرسی در این باره ابراز داشته‌اند اما این اولین باری است که معاون هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور در خصوص امور اروپایی علنا نگرانی دولت واشنگتن را دربارهٔ مناظره و بحث‌های دولت انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا اعلام می‌کند.

دیوید کامرون، اول وزیر انگلیس به شدت خواهان باقی ماندن کشورش در اتحادیه اروپاست اما معتقد است که این روند نیازمند تعریف مجدد برقراری ارتباط با این اتحادیه به سبب انجام اقدامات به منظور پیوستن به کشورهایی با واحد پولی یورو است.

وی اعلام کرد، موافقت برای هرگونه معاهده تازه در نتیجه انجام مذاکرات با سایر کشورهای اروپایی اتخاذ می‌شود.

داگلاس الکساندر، سخنگوی امور خارجه حزب مخالف کارگر به این نکته اشاره کرد که اظهارات آمریکا نگرانی‌هایی را دربارهٔ نقش انگلیس در اتحادیه اروپا به وجود آورده است.

وی افزود: امروز یک خطر جدی در خصوص خروج ناهشیارانه انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد چرا که دیوید کامرون بیش از آنکه به منافع کشور اهمیت دهد، به دنبال اتحاد حزب است.

بر اساس نظرسنجی روزنامه تایمز در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ میلادی، ۸۲ درصد انگلیسی‌ها خواهان برگزاری یک همه‌پرسی در خصوص عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا بودند.

همچنین در نظرسنجی دیگری که در دسامبر ۲۰۱۱ صورت گرفت، ۵۲ درصد از مردم انگلیس موافقت کردند که با وجود بحران یورو یک فرصت ایده‌آل برای کشور به وجود آمده که اتحادیه اروپا را ترک کند. همچنین ۲۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی با این اقدام مخالف و ۲۲ درصد دیگر نیز همچنان نمی‌توانستند در خصوص موافقت یا عدم موافقت در این باره تصمیم بگیرند.

علاوه بر این، ۵۸ درصد از محافظه کاران و تنها ۴۵ درصد از طرفداران حزب کارگر انگلیس با این مساله موافق بودند.

این در حالیست که بعضی از تجار انگلیسی اخطار داده‌اند که در صورتی که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، معاهدات و قراردادهای تجاری آینده میان این کشور با آمریکا با مشکل مواجه می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.