درماتیت اتوپیک چه نوع بیماری است؟

۲۲ آبان ،

به گروهی از بیماری ها که سابقه شخصی یا خانوادگی یکی از بیماری های آسم، تب یونجه و یا اگزما وجود داشته باشد به اگزمای این گروه از اشخاص درماتیت اتوپیک گفته می گردد. .

دکتر عباس انتظاری، متخصص پیشگیری از بیماری ها و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هرچه ماهیت یک بیماری پیچیده تر باشد به همان نسبت اسامی و اصطلاحات پیچیده تری برای بیان و توصیف آنها به کار برده می گردد که کلمه اتوپیک نیز از آن جمله است.

وی گفت: به طور اصولی اتوپی به گروهی از بیماری ها گفته می گردد که سابقه شخصی یا خانوادگی یکی از بیماری های آسم، تب یونجه و یا اگزما وجود داشته باشد به اگزمای این گروه از اشخاص درماتیت اتوپیک گفته می گردد.

انتظاری خاطرنشان کرد: این بیماری یک بیماری التهابی مزمن در پوست است که اغلب موارد با خارش شدید همراه است و به صورت خود به خود نیز محدود شونده است.

این متخصص اعلام کرد: حدود ۲ درصد مردم جامعه گرفتار این بیماری می باشند و علی رغم تحقیقات مستعد در سراسر دنیا هنوز مکانیسم دقیق این بیماری شناخته شده نیست ولی به نظر می رسد یک بیماری چند عاملی با زمینه ژنتیکی است که عوامل روحی و روانی می تواند علایم آن را تشدید کند.

انتظاری متذکر شد: بیماری در سنین مختلف علائم گوناگونی دارد و خشکی پوست یکی از مشخصات بارز این بیماری است.

وی تأکید کرد: در صورت درمان نشدن مناسب عفونت های باکتریایی می تواند روی زمینه پوست بیمار اضافه شده و سبب تشدید علائم شود یکی از مهمترین اصول درمانی این گروه از بیماران پیشگیری از خشکی پوست است.

**چند پیشنهاد لازم

انتظاری در ادامه به اشخاصی که دچار درماتیت اتوپیک می باشند پیشنهاد کرد: این اشخاص از مصرف صابون های معمولی اجتناب کرده و با نظر پزشک از ترکیبات شوینده غیر صابونی نظیر پن استفاده نمایند و برای این گروه از اشخاص بهترین نوع پوشش، لباس های تهیه شده از الیاف نخ خالص است و از پوشش های پشمی، نایلونی و سایر موارد اجتناب کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بهتر است جهت کارهای بهداشتی نظیر شستشوی ظروف به طور حتم از یک دستکش نخی استفاده کرده و روی آن یک دستکش محافظ پلاستیکی اضافه شود.

این متخصص اضافه کرد: بهتر است از اقداماتی که همراه با تعریق بسیار است اجتناب شود و در این گروه از اشخاص فشارهای روحی و روانی مهمترین عوامل برانگیزنده و تشدید کننده بیماری است و بهتر است از آن اجتناب شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.