درمان اختلالات بینایی فقط تا ۶ سالگی امکانپذیراست

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه درمان اختلالات بینایی از سن بالای ۱۰ سال امکانپذیر نیست، گفت: والدین باید برای درمان تا ۶ سال از مشکلات بینایی کودکان خود آگاه شوند.

مینو رفیعی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه هزینه معاینه چشم در مراکز سازمان بهزیستی و مهدهای دولتی ۹۰۰ تومان است، گفت: ۲۹ هزار پایگاه سیار و ثابت طرح غربالگری بینایی را در میان کودکان ۳ تا ۶ سال اجرا می کنند. البته در همین مراکز معاینه با دستگاه هزار و ۹۰۰ تومان هزینه در بر دارد.

وی تاکید کرد: پایگاه ها و مهدهای کودک حق گرفتن بیش از مبالغ ذکر شده را ندارند و در صورت ملاحظه و دریافت هر نوع وجهه اضافه ای به مراکز بهزیستی هر استان مراجعه کنند و به طور حتم با متخلفین برخورد می گردد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی از آموزش مربیان مهدهای کودک برای معاینه و سنجش بینایی کودکان سه تا شش سال خبر داد و گفت: برای اجرای طرح غربالگری مربیان مهدها آموزش های کافی را دیده و دوره های بازآموزی گذرانده اند.

به گفته رفیعی سال قبل ۲٫۵ میلیون کودک مورد معاینه چشم قرار گرفتند که از این تعداد ۸۰ هزار نفر دچار اختلال بینایی و ۱۴ هزار کودک نیز به تنبلی چشم مبتلا بودند و مابقی نیز دچار انحراف بودند که برای معاینات بعدی به مراکز درمانی معرفی شدند.

وی اظهار داشت: سال قبل هزینه عمل جراحی ۳۰۳ کودک دارای اختلال بینایی از سوی سازمان بهزیستی پرداخت شد و در مجموع ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بابت اجرای طرح غربالگری بینایی و با سرانه هزار تومان برای هر کودک هزینه شد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه طرح غربالگری اختیاری است نه اجباری، تاکید کرد: با افزایش سطح آگاهی باید اجرای چنین برنامه هایی تبدیل به مطالبات از سوی جامعه شود و در این صورت است که اجرای آنها موفقیت آمیز خواهد شد.

رفیعی در مورد بیمه طرح غربالگری بینایی گفت: از یکسال و نیم قبل بیمه این طرح را به وزارت رفاه ارسال کرده ایم به طوریکه بتوانیم اقدامی در جهت رایگان شدن آن در سطح خانواده ها انجام دهیم به طوریکه دیگر نیاز نباشد حتی ۹۰۰ تومان نیز از سوی والدین پرداخت شود.

وی گفت: این طرح در میان کودکان سه تا شش سال اجرا می گردد و نیاز است که هر چهار سال والدین کودکان خود را برای انجام معاینه چشم به مراکز ببرند به سبب اینکه ممکن است بیماری آنها بار اول تشخیص داده نشود و یا اینکه به سبب ضربه گرفتار بیماری شده باشند.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی افزود: درمان بیماری اختلالات بینایی تا شش سال امکان پذیر است و بعد از ۱۰ سال دیگر عملا قابل درمان نیست به همین سبب لازم است که تا شش سال بیماری آنها برای درمان تشخیص داده شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.