درمان دیابت با بهره گیری از واکسن سل

استفاده از واکسن سل در درمان دیابت در مدل حیوانی به تازگی امکان پذیر شد.

به گزارش وب دا به نقل از نشریه آنلاین plos one، ‌نتایج به دست آمده توسط یک محقق آمریکایی با تزریق واکسن ب ث ژ یا واکسن سل به مدلی از موش ها نشان داد که این واکسن می تواند تاثیرات بسزایی در کنترل بیماری دیابت داشته باشد.

نتایج حاصل در این گزارش هم چنین می افزاید که پس از مشاهدات و آزمایشات لازم، این محقق آزمایشات خود را روی ۶ انسان مبتلا به دیابت پیگیری کرد و ۳ نفر از آن ها را به فاصله ۴ هفته در معرض دو بار تزریق این واکسن قرار داد و نتایج حاصل را با ۳ نفر دیگر که تحت تزریق پلاسبو یا دارونما قرار گرفته بودند مقایسه کرد.

نتایج دیگر این مطالعه با مقایسه واکنش بدن افراد مورد آزمایش افزود که میزان غلظت انسولین درگروهی از افراد که واکسن ب-ث-ژ به آنها تزریق شده بود، افزایش یافت و این واکسن توانست عملکرد سلول های مهاجم T که علیه لوزالمعده فعالیت می کندد را مهار کند.

گفتنی است واکسن ب ث ژ برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری سل به کار می رود که با توجه به تحقیقات اخیر می تواند در درمان دیابت نوع ۱ یا دیابت بزرگسالان مفید باشد که البته هنوز مطالعات بسیاری لازم است تا این پژوهش بتواند به صورت قطعی وجود یک رابطه علت و معلولی را در درمان دیابت ثابت کند.


اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.