دستاوردهای کمتیه فقهی سازمان بورس

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:رییس کمیته فقهی سازمان بورس آخرین مصوبات کمیته فقهی را تشریح کرد و توضیحاتی در خصوص آخرین ابزارهای مالی اسلامی ارائه داد.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم در ششمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی مصوبات کمیته فقهی سازمان بورس را تشریح کرد و گفت: کمیته فقهی سازمان بورس در سال ۸۶ با هدف بررسی و ارائه نظر شرعی در خصوص ابزارها و نهادهای مالی کشورهای اسلامی و ارائه پیشنهادات لازم فعالیت خود را آغاز کرد.

 وی به تصویب صکوک در این کمیته اشاره کرد و افزود: صکوک اوراق بهادار اسلامی است که بر اساس قراردادهای شرعی انتشار یافته و نشان دهنده مالکیت مشاع دارنده آن در دارایی مبنای انتشار یافتن اوراق است.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه کمیته فقهی سازمان بورس متناسب با نیازهای بازار سرمایه بعضی ابزارهای مالی را مورد برررسی قرار داده است،افزود: اوراق اجاره، مرابحه، استصناع، مضاربه، جعاله ، سلف، گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات قرض الحسنه، گواهی ارزی و رهنی از جمله اوراقی می باشند که در کمیته فقهی مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است.

 وی با بیان اینکه صندوق های زمین و ساختمان نیز در کمیته فقهی مورد تائید قرار گرفته است،عنوان کرد:صندوق زمین و ساختمان، صندوق سرمایه گذاری است که با انتشار یافتن اوراق سرمایه گذاری با عنوان قرارداد وکالت اقدام به جمع آوری وجوه از مردم کرده و سپس به وکالت از طرف آنها، وجوه را در زمینه احداث و فروش مسکن سرمایه گذاری می کند. وی صندوق سرمایه‌گذاری طلا را از دیگر صندوق‌های تائید شده در کمیته فقهی دانست و عنوان کرد:در صندوق سرمایه گذاری طلا مدیر صندوق با انتشار یافتن گواهی های سرمایه گذاری، وجوه سرمایه گذاران را جمع آوری کرده و از طرف آنها اقدام به خرید طلا می کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد:در این صندوق صاحبان گواهی می توانند متناسب با گواهی نامه های خود طلا یا قیمت روز طلا را دریافت کنند.

 رییس کمیته فقهی سازمان بورس به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی اشاره کرد و افزود: فروشندگان خارجی ال سی های مدت دار را نزد شعب خارجی بانک های ایرانی تنزیل می کنند و در مواردی که بانک های ایرانی برای تنزیل اسناد، نقدینگی لازم را در اختیار ندارند، صندوق سرمایه گذاری ارزی به طور مستقیم یا به واسطه آن بانک ها اسناد یا ال سی های مدت دار را تنزیل می کند.

 وی در ادامه به تصوب صندوق ضمانت تسویه معاملات در کمیه فقهی سازمان بورس اشاره کرد و در خصوص فروش استقراضی سهام توضیح داد:فروش استقراضی سهام در کمیته فقهی مورد بررسی قرار گرفت و کمیته به این نتیجه رسید که این قرارداد مبتنی بر ربا بوده و قابل استفاده در بازار سرمایه اسلامی نیست.

وی به وقف سهام در کمیته فقهی اشاره کرد و افزود: کمیته فقهی پس از بررسی ماهیت وقف سهام به این نتیجه رسید که اصل وقف اوراق سهام صحیح است ولی اوراقی که سند دیون یا پول نقد می باشند، صحیح نیست.

 مصباحی مقدم پیشنهاد کرد: سازمان بورس باید با بررسی کارشناسی، سقفی برای وقف سهام هر شرکت تعیین کند تا مانعی برای نقدشوندگی ایجاد نشود.

 رییس کمیته فقهی سازمان بورس به بازار دارایی فکری اشاره کرد و افزود: بازار دارایی های فکری در کمیته فقهی مورد بررسی قرار گرفت و کمیته نظر خود را در مورد شیوه معامله دارایی فکری اعلام کرد بر این اساس انتقال قطعی و همیشگی دارایی فکری از طریق بیع یا صلح حق مالی صحیح است. 


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.