دلایل افزایش قیمت مرغ از زبان مرغداران


دلایل افزایش قیمت مرغ از زبان مرغداران

۱۱:۲۴ (یکشنبه ۴ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

هر کیلو مرغ زنده که در بهمن‌ماه سال گذشته ۲۶۹۱ تومان بود، پس از گذشت پنج ماه و با افزایش بیش از ۶۲ درصدی امروز به ۴۳۰۰ تومان رسیده و درحالی که با احتساب هزینه کشتار، بسته‌بندی، حمل و نقل و … در مغازه‌های خرده‌فروشی باید نهایتا ۶۳۰۰ تومان فروخته شود، مرز هفت هزار تومان را هم گذراند.

به اعتقاد مرغداران هرچند دلیل اصلی این گرانی کمبود و گرانی خوراک مرغ است و شرکت پشتیبانی امور دام وعده تامین نهاده‌ ارزان را اجرایی نکرده، اما طی چند روز اخیر عده‌ای هم از این آشفته بازار سو استفاده کرده و حدود کیلویی هزار تومان بر قیمت این نهاده استراتژیک افزوده‌اند.

حسین مقدم‌نیا ـ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداری گوشتی ـ در این باره به خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: افزایش قیمت گوشت مرغ ناشی از چند عامل است که افزایش تقاضا و مصرف در این ایام و اعیاد جاری، افزایش قیمت گوشت قرمز، افزایش قیمت جوجه یکروزه و مهم‌تر از همه کمبود نهاده‌های تولید و افزایش قیمت آن از جمله این عوامل هستند.

** گرانی گوشت قرمز، مرغ را هم گران کرد

به اعتقاد وی با توجه به این‌که گوشت مرغ کالای جایگزین گوشت قرمز محسوب می‌شود و گوشت قرمز طی ماه‌های اخیر با رشد چشم‌گیر قیمتی مواجه بوده، تقاضا برای مصرف گوشت مرغ به عنوان کالای جایگزین آن افزایش یافته است لذا قیمت گوشت مرغ نیز روند افزایشی به خود گرفته و در حالی که قبلا هر کیلو گوشت مرغ یک پنجم گوشت قرمز بود، اکنون یک چهارم قیمت گوشت قرمز را تشکیل می‌دهد.

** افزایش بیش از ۳ برابری قیمت جوجه!

مقدم‌نیا افزایش قیمت جوجه یکروزه را یکی از دلایل افزایش گوشت مرغ خواند و گفت: هر قطعه جوجه که اواخر فروردین‌ماه امسال ۳۰۰ تومان فروخته می‌شد، با بیش از سه برابر افزایش به ۱۱۰۰ تومان رسیده است.

** گرد و غبار به مرغ‌ها هم سرایت کرد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداری گوشتی با گلایه از افزایش قیمت واکسن و دارو اظهار کرد: افزایش تلفات در برخی استان‌ها نیز باعث افزایش قیمت گوشت مرغ شده است؛ به‌طوری که تلفات در برخی از استان‌ها در دو سه ماهه‌ اخیر ۱۳ تا ۱۵ درصد بوده است.

وی دلیل بالا‌بودن تلفات را دیر تامین‌شدن واکسن، هوای نامساعد غرب کشور و گرد‌وغبار و نامناسب بودن جیره غذایی عنوان کرد و گفت: با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که تولید باکیفیت داشته باشیم.

** گرانی سویا؛ عامل اصلی افزایش قیمت مرغ

مقدم‌نیا تصریح کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ نبودن کنجاله سویا به عنوان یکی از خوراک اصلی مرغ است که تولیدکنندگان، این محصول را کیلویی ۱۸۰۰ تومان تهیه می‌کنند و شرکت پشتیبانی امور دام هنوز این نهاده را به صورت ارزان قیمت در اختیار مرغداران نداده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: این درحالی است مرغداران مبلغ خرید ۵۵ هزار تن کنجاله سویا را به حساب شرکت پشتیبانی امور دام واریز کرده‌اند اما هنوز این شرکت این نهاده را در اختیار مرغداران قرار نداده‌اند.

** برای ارزانی قیمت، سریعا سویا ارزان و فراوان عرضه کنید

وی با تاکید بر این‌که برای کاهش قیمت گوشت باید سریعا کنجاله سویا به عنوان نهاده‌ اصلی تولید گوشت مرغ به بازار تزریق شود تا کمبود و افزایش قیمت آن جبران شود، گفت: در حال حاضر هر کیلو کنجاله سویا ۱۵۵۰ تا ۱۸۰۰ تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد و هنوز قیمت این محصول شکسته نشده است.

مقدم‌نیا تصریح کرد: به دلیل بالا بودن قیمت این نهاده تولیدکنندگان خوراک دیگری را جایگزین سویا می‌کنند که این امر باعث طولانی شدن دوره پرورش، افت رشد مرغ و همچنین افزایش تلفات آن می‌شود.

** افزایش دوره‌ تولید به ۶۰ روز!

به گفته وی در برخی استان‌ها دوره‌های ۴۵ روزه تولید به دوره‌های ۶۰ روزه نزدیک شده که این امر باعث افزایش هزینه تولید و افزایش تلفات می‌شود و از سوی دیگر کیفیت محصول را می‌کاهد.

چندی پیش تولیدکنندگان در پی کمبود کنجاله سویا به عنوان نهاده اصلی تولید این صنعت، افزایش قیمت گوشت مرغ را هشدار داده و اعلام کرده بودند در صورتی که کنجاله سویا به موقع تامین نشود به افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار منجر خواهد شد اما همچنان پس از گذشت چهارپنج ماه و پیگیری‌های فراوان، این معضل برای تولید موجود است و بازار مصرف در آستانه اوج تقاضای اعیاد شعبانیه و در آستانه ماه رمضان با گرانی مواجه شده است.

روزانه پنج هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که تولید این میزان پروتئین نیازمند ۱۵ هزار تن خوراک است که از این میزان خوراک ۳۵ درصد معادل ۴۰۰۰ تن مربوط به کنجاله سویاست.

با این حساب کشورمان روزانه ۴۰۰۰ تن کنجاله سویا برای تولید نیاز دارد اما انبارهای تولیدکنندگان از این محصول خالی شده و علیرغم وعده‌های توزیع نهاده‌های ارزان، هنوز از ارزانی خبری نیست و عامل افزایش روز افزون قیمت گوشت مرغ به عنوان کالای اساسی جامعه نیز شده است.

.

.

.

..

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.