ده هزار عراقی مقیم سوریه به کشور خود بازگشتند

به گزارش ایرنا ، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با اشاره به تاثیر خشونت ها در سوریه بر عراقی های پناهنده در آن کشور تصریح کرده است که بیشتر این پناهجویان با وجود وضع امنیتی نامناسب در عراق ناگزیر به بازگشت به کشور خود شده اند.

این گزارش همچنین تصریح می کند که هزاران عراقی دیگر نیز وادار به فرار از منطقه زینبیه در حومه دمشق شده و به مناطق دیگر در آن شهر رفته اند.

بنا به گفته ‘ملیسا فلمینگ ‘ سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برخی از این پناهندگان دلیل فرار خود را ترس از حمله گروه های مسلح یا نگرانی از گرفتار شدن در آتش درگیری میان گروه های متخاصم در سوریه عنوان کرده اند.

پیش از این در شش ماه گذشته سیزده هزار عراقی پناهنده سوریه به کشور خود بازگشته بودند.

در هفته های گذشته عراق شاهد حملات بمب گذاری و خشونت های گسترده ای بوده است. روز دوشنبه در نتیجه سلسله انفجارهای در نقاط مختلف عراق بیش از ۱۳۰ نفر کشته و ۱۷۲ نفر دیگر مجروح شدند. این حملات مرگبار که در ۲۱ حمله مختلف در ۱۳ شهر سازمان داده شده بود، بیشترین میزان تلفات در طی دو سال گذشته در عراق محسوب می شود.

با این وجود سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفته است این پناهندگان با وجود این مشکلات امنیتی در عراق گزینه ای جز بازگشت به کشور خود ندارند.

به دنبال نفوذ برخی نیروهای مخالف دولت سوریه به داخل شهر دمشق و مناطق حاشیه ای آن در هفته گذشته، بسیاری از مردم شهر وادار به ترک خانه خود شدند.

منابع مستقل اعلام کرده اند که گروههای تروریستی به خانه های اقلیت های مذهبی در منطقه زینبیه و سایر مناطق شهر هجوم برده و به عراقی ها و افغان های مقیم در دمشق و منطقه زینبیه حمله کرده و آن ها مجبور به فرار به کشورهای مجاور کردند.

این نخستین بار نیست که گزارش هایی درباره نقض حقوق بشر و اقدامات خشونت بار گروه های مسلح مخالف سوری منتشر می شود.

‘ناوی پیلای’ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا با انتقاد از گروه های مسلح سوری که علیه حکومت آن کشور می جنگند از نقض حقوق بشر توسط آن ها و حملات به غیر نظامیان ابراز نگرانی کرده بود.

وی با تشبیه وضع سوریه به یک جنگ داخلی تمام عیار از مسلحانه شدن اعتراض ها در آن کشور و آواره شدن هزاران نفر توسط گروه های مسلح مخالف ابراز تاسف کرده و گفته بود غیرنظامیان در درگیری های میان ارتش سوریه و گروه های مسلح به دام افتاده اند.

۱۵۹۲

اروپام ۱۹۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۶۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.