دور سوم انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان بزودی آغاز می شود

نشست شیکاگو در مورد افغانستان با حضور سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اوایل خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از کابل،’جانان موسی زی’روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه مرحله دوم انتقال مسوولیت های امنیتی از نظامیان خارجی به افغانستان تکمیل شد، افزود: روند مرحله دوم انتقال شامل ۱۷ استان بود که ۵۰ درصد خاک این کشور را تشکیل می دهد.

وی همچنین گفت:در نشست بروکسل که اخیرا برگزار شد ، کشورهای عضو ناتو اعلام کردند که به همکاری‌های‌ خود پس از سال ۲۰۲۴ میلادی با افغانستان ادامه خواهند داد.

به گفته موسی زی پس از سال ۲۰۲۴، برای تامین هزینه نیروهای امنیتی افغانستان سالانه چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی نیاز است که قرار هست از این مبلغ یک میلیارد یورو از سوی کشورهای عضو ناتو ، ۵۰۰ میلیون دلار توسط حکومت افغانستان و مابقی آن توسط آمریکا تامین شود.

موسی زی در ادامه گفت: مقامات دولتی افغانستان به هلند سفر کرده اند و قرار است تا آخر سالجاری موافقت نامه همکاری های دو جانبه با این کشور نیز به امضا برسد.

همچنین موسی زی نهایی شدن پیمان راهبردی افغانستان با آمریکا را نشانه تحکیم روابط دوستی و همکاری های بین دو کشور، عنوان کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان یکشنبه شب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که پیمان راهبردی کابل- واشنگتن نهایی شده و امروز دوشنبه رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی حامد کرزی و رسول زلمی وزیر امور خارجه برای اعلام جزئیات پیمان در مجلس سنای این کشور حضور یافتند.

آساق**ع.ن**۱۶۶۳**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۳۶۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.