دکتر آقا علی‌نژاد: نقش مدارس در ترویج ورزش نباید iبه آموزش آکادمیک محدود شود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

44-149.jpg

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: ورزش هم باید مثل غذا و پوشاک جزء مهم‌ترین نیازهای بشر تلقی شود و جزئی از زندگی مردم باشد.

دکتر حمید آقا علی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار نمود: در جامعه امروز بی‌تحرکی عامل شیوع انواع بیماری ها شده است که مشهورترین عارضه این بی تحرکی، چاقی و اضافه وزن در همه سنین است که تهدید بزرگی برای سلامت عمومی جامعه iبه شمار می‌رود.

وی افزود: همه اقشار جامعه در معرض خطرات ناشی از فقر حرکتی می باشند و متولیانی که اشخاص را از کودکی با اهمیت ورزش آشنا نکنند در آینده با جامعه ای بیمار و افسرده روبرو خواهند شد.

آقاعلی نژاد با اشاره iبه عوامل بی‌علاقگی مردم iبه ورزش گفت: مهم‌ترین عاملی که مردم را از ورزش دور نگه می دارد، عامل اقتصادی است. فردی که درگیر تامین معیشت خانواده است، وقت کافی برای اختصاص iبه ورزش و فعالیت‌های گروهی ندارد و ورزش و سلامت جزء دغدغه‌های او نمی باش.

این استاد دانشگاه، تصریح نمود: نه فقط شهرداری، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی، بلکه همه سازمان‌هایی که iبه نوعی با اشخاص جامعه در ارتباط می باشند، موظفند ورزش را در زندگی مردم نهادینه نمایند. مهم‌ترین متولی این امر شهرداری است که از ابعاد فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در ارتباط مستقیم با مردم است و خوشبختانه در تهران عملکرد شهرداری در فراهم آوردن امکانات ورزشی، عملکرد مناسبی بوده است.

آقاعلی نژاد iبه نصب وسایل ورزشی در پارک‌ها و بوستان‌ها اشاره و اظهار نمود: این وسایل نقش کلیدی در توسعه ورزش همگانی داشته‌اند. هر چند انتقاداتی هم iبه نحوه نصب و طرز استفاده از آنها وارد است، اما شهرداری از این نظر بسیار iبهتر از وزارت ورزش و جوانان عمل نموده است. وزارت ورزش و جوانان هم باید iبه عنوان یکی از متولیان اصلی ورزش کشور، با فراهم نمودن مجموعه‌های ورزشی استاندارد و با امکانات مناسب، جایگاه ورزش را در بین خانواده‌ها iبه نقطه مطلوبی برساند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین iبه نقش آموزش و پرورش و صدا و سیما اشاره نمود و گفت: این نهادها iبه خاطر ارتباط نزدیکی که با خانواده‌ها دارند،‌ می‌توانند با برنامه‌ریزی و تولید برنامه‌های ورزش محور و سلامت محور نقش مهمی در آشتی مردم با ورزش همگانی داشته باشند.

وی در ادامه تاکید نمود: فعالیت مدارس نباید فقط محدود iبه آموزش آکادمیک باشد، بلکه باید با انتقال اهمیت ورزش در سلامت جسمانی و روانی iبه دانش‌آموزان، گام مثبتی در جهت نهادینه نمودن ورزش در زندگی کودکان بردارند.

آقاعلی نژاد در پایان با بیان این که تفکیک ورزش قهرمانی از ورزش همگانی یک باور غلط و رایج در جامعه است، گفت: اساس ورزش قهرمانی در ورزش همگانی است؛ چرا که قهرمانان آینده ما از دل خانواده‌ها و محیط ‌های آموزشی وارد عرصه قهرمانی می‌شوند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.