دیدار سعدی و پوشکین در مسکو

به گزارش خبرآنلاین، علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، با اعلام این خبر گفت: «به دنبال برگزاری همایش سعدی و پوشکین در تهران در مرکز فرهنگی شهر کتاب در روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین سال جاری به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، ادامه‌ این همایش در روز پنج‌شنبه ۷ ژوئن (هجدهم خرداد) روز بزرگداشت پوشکین و روز زبان و ادبیات روس و با حضور پوشکین‌شناسان و سعدی‌شناسان در مسکو تشکیل می‌شود.»
 
دبیر همایش سعدی و پوشکین گفت: «این همایش به همت رایزنی فرهنگی ج. ا. ا در مسکو، بنیاد روسکی میر، مرکز فرهنگی شهرکتاب و با حمایت دبیرخانه‌ شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، مرکز گسترش زبان فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مسکو برگزار می‌شود و ضیاء موحد درباره‌ «شباهت در عین بی‌شباهتی»، علی‌اصغر محمدخانی درباره‌ «روشنی بیان و موسیقی کلام در آثار سعدی و پوشکین» سخن می‌گویند. در این همایش سعدی‌شناسان و پوشکین‌شناسان مقیم روسیه نیز درباره‌ نقش سعدی و پوشکین در پویایی زبان و ادبیات فارسی و روس سخن خواهند گفت.»

محمدخانی به دیگر برنامه‌هایی که درباره‌ زبان و ادبیات فارسی و روسی در تهران و مسکو و سن پترزبورگ برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: «مقرر شد از روز سعدی تا روز پوشکین برنامه‌های ادبی با عنوان «چله‌ فرهنگی» برگزار شود که همایش سعدی و پوشکین یکی از این برنامه‌ها است.»

جمعه ۱۹ خرداد هیئت ایرانی با ۱۵ تن از نویسندگان و شاعران معاصر روسیه دیدار و درباره‌ تحولات ادبی دو کشور در سه دهه‌ اخیر گفت‌وگو می‌کنند. هم چنین قرار است در مصاحبه‌ای اختصاصی با لیترا تورنایا گازتا معتبر‌ترین نشریه ادبی روسیه شرکت و درباره‌ ادبیات معاصر فاسی تبادل نظر کنند.

محمدخانی افزود: «در این سفر، از ترجمه‌ روسی رمان‌های «روی ماه خداوند را ببوس» و «استخوان خوک و دست‌های جذامی» مصطفی مستور رونمایی می‌شود و با مدیران بنیاد روسکی میر که مسئولیت گسترش زبان و ادبیات روسی را در خارج از روسیه عهده ‌دارند، ملاقات می‌کنیم. مرکز فرهنگی شهرکتاب برنامه‌ بزرگداشت ایوان بوینن شاعر و نویسنده‌ برجسته روس که سال ۲۰۲۴ مصادف با شصتمین سال درگذشت اوست، با مدیران این بنیاد مطرح می‌کند.»

وی در پایان این گفت‌وگو به دیدارهایی با مدیران مراکز ادبی و خانه‌ی پوشکین در سن پترزبورگ اشاره کرد.
 

۵۸۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.